Proces kenniscreatie

Opgelet! Er zijn geen CIMO's beschikbaar op dit niveau en hoger.
Download als PDF

Kenniscreatie ontstaat door te experimenteren, kritisch te reflecteren en vakgebieden op een interdisciplinaire manier te verbinden. Leren vindt plaats in interactie met anderen en de context, waarbij het stellen van vragen, het verkennen van mogelijkheden en het omgaan met onzekerheid centraal staat. Zo ontwikkelen studenten hun probleemoplossend vermogen en creativiteit en kunnen zij waarde creëren in complexe en veranderlijke situaties.

Voor echte innovatie is het doorbreken van vakgrenzen vaak essentieel. Technologie kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met kunst, of psychologie met ondernemerschap, om tot nieuwe producten, diensten of ideeën te komen. Ook gaat het om het herinterpreteren en anders toepassen van bestaande kennis, in plaats van alleen herhaling van wat geleerd is.

Diepgaande vakinhoudelijke kennis blijft echter onmisbaar. Alleen wie een vakgebied goed begrijpt, kan zien waar vernieuwing mogelijk is en kansen effectief benutten. Kenniscreatie betekent daarom niet alleen toepassen, maar ook ontwikkelen van nieuwe inzichten en originele oplossingen binnen en tussen vakgebieden.

Continuüm van kenniscreatie in ondernemend leren

  1. Toepassen van bestaande kennis (Eenvoudig)
    1. Studenten gebruiken en reproduceren kennis zoals die is aangeleerd.
    2. Focus ligt op het begrijpen en toepassen binnen bekende contexten.
    3. Dit is geschikt voor beginnende studenten die nog weinig ervaring hebben.
  2. Herinterpreteren en creatief gebruiken van kennis (Middelmatig)
    1. Studenten bevragen en spelen met bestaande kennis.
    2. Ze passen kennis toe in nieuwe of onverwachte contexten.
    3. Interdisciplinair denken komt op gang en er ontstaat ruimte voor nieuwe verbanden.
    4. Passend voor studenten met enige ervaring en zelfvertrouwen.
  3. Genereren van nieuwe kennis en inzichten (Complex)
    1. Studenten overstijgen vakgrenzen en ontwikkelen originele ideeën, producten of diensten.
    2. Ze creëren nieuwe kennis door experimenteren, kritisch reflecteren en combineren van verschillende disciplines.
    3. Het proces is iteratief, onzeker en emergent.
    4. Dit niveau vraagt om gevorderde kennis, maturiteit en ondernemende houding.

Toepassing in het onderwijsontwerp

Door leeractiviteiten en opdrachten af te stemmen op dit continuüm, kan je studenten stap voor stap begeleiden in hun ontwikkeling. Beginnende studenten starten met het toepassen van bestaande kennis en worden vervolgens uitgedaagd om kennis creatief te herinterpreteren. Naarmate ze groeien in vaardigheden en inzicht, worden ze gestimuleerd tot het genereren van nieuwe kennis en het aangaan van complexere, interdisciplinair georiënteerde uitdagingen.