Rolmodellen
In het ondernemerschapsonderwijs vervullen rolmodellen een essentiële functie. Dit kunnen succesvolle ondernemers zijn, docenten, coaches, of andere professionals die laten zien wat ondernemerschap betekent in de praktijk. Rolmodellen fungeren als voorbeeldfiguren die laten zien hoe je ondernemend kunt denken, handelen en jezelf kunt ontwikkelen binnen een context van uitdagingen en groei.
In een eerste, basale vorm inspireren zij studenten bijvoorbeeld via verhalen, films, gastcolleges of teksten, die ondernemend denken en handelen illustreren. Naarmate het leerproces complexer en persoonlijker wordt, krijgen rolmodellen een actievere rol als mentoren of coaches. Zij begeleiden studenten bij het vormgeven en verkennen van hun ideeën, ondersteunen bij het maken van keuzes en helpen bij het ontwikkelen van een eigen ondernemende identiteit. Door deze intensievere begeleiding dragen rolmodellen bij aan het versterken van vaardigheden, zelfvertrouwen en een persoonlijke visie – cruciaal voor duurzaam ondernemerschap.
Continuüm van de rol van rolmodellen in ondernemerschapsonderwijs
- Inspirerende rolmodellen (Basisniveau)
- Rolmodellen dienen als voorbeeld en inspiratiebron via verhalen, films, gastcolleges of teksten.
- Studenten raken gemotiveerd en krijgen zicht op ondernemend denken en handelen.
- Actieve rolmodellen als begeleiders (Gevorderd niveau)
- Rolmodellen nemen een meer betrokken rol als mentor of coach, geven persoonlijke begeleiding en ondersteunen bij het verkennen van ideeën.
- Studenten worden gestimuleerd in hun ontwikkeling en ondernemende identiteit.
- Coachende rolmodellen gericht op identiteitsvorming (Hoog niveau)
- Rolmodellen begeleiden diepgaand en langdurig, helpen studenten reflecteren op hun waarden, drijfveren en persoonlijke groei.
- Ze ondersteunen het proces van zelfontdekking en versterken de duurzame ontwikkeling van een ondernemende identiteit.
Toepassing in het onderwijsontwerp
Door deze fasen te doorlopen kunnen onderwijsprogramma’s de inzet van rolmodellen afstemmen op de behoeften en het ontwikkelingsniveau van studenten, waardoor hun motivatie, zelfinzicht en ondernemerschap versterkt worden.