Beoordeling student
Een data-gedreven en ontwerpgerichte aanpak is essentieel voor het ontwikkelen van effectieve leerinterventies in het ondernemerschapsonderwijs. Daarbij gaat het niet alleen om kennisoverdracht, maar vooral om het stimuleren van vaardigheden en attitudes die ondernemend gedrag mogelijk maken.
Het beoordelen van deze brede competenties vraagt om een veelzijdige vorm van assessment. Dit omvat zowel formatieve momenten, gericht op groei, reflectie en feedback, als summatieve beoordelingen die vaststellen of studenten de einddoelen behalen en credits kunnen worden toegekend.
Assessment kan verschillende vormen aannemen, zoals rubrics met duidelijke prestatieniveaus of comparative judgement waarbij prestaties onderling worden vergeleken. Daarbij kan de focus liggen op inhoudelijke kennis, maar ook op procesmatige aspecten zoals samenwerking, leiderschap en reflectie.
Belangrijk is het benutten van productief falen als leerbron, het combineren van kwantitatieve gegevens met kwalitatieve feedback, en het balanceren tussen geplande en spontane meetmomenten. Ook vraagt ondernemerschapsonderwijs om aandacht voor zowel cognitieve vaardigheden als non-cognitieve aspecten, zoals houding en motivatie.
Evaluatievormen
In de praktijk kunnen verschillende evaluatievormen worden ingezet:
- Zelfevaluatie en reflectie geven studenten de mogelijkheid hun ontwikkeling in te schatten en te koppelen aan eigen leerdoelen.
- Rubrics bieden structuur en duidelijkheid over verwachtingen.
- Peer-feedback maakt samenwerking en leiderschap zichtbaar en draagt bij aan een sterke feedbackcultuur.
- Een portfolio kan fungeren als verzamelplaats voor bewijsmateriaal zoals verslagen, prototypes, feedback en pitches, aangevuld met reflectie.
- Tot slot biedt authentieke evaluatie, bijvoorbeeld in de vorm van hackathons, impactprojecten of presentaties aan echte stakeholders, een realistische en betekenisvolle toetsing van ondernemerschapscompetenties