Het ondernemende proces
Het ondernemende proces
- 
  Context- Studenten: laag niveau in ondernemende vaardigheden en beperkte domeinspecifieke kennis/kansenherkenning
- Docent: van ‘beginnend’ tot ‘gevorderd’
 InterventieBegin met het uitbreiden van de voorkennis van studenten over behoeften en problemen in markten. Laat hen deze inzichten vastleggen in een opportunity log en uittesten via korte pitches, gevolgd door peer-feedback. Zo kunnen studenten in een veilige setting experimenteren en leren van ‘low-cost failure’. Sluit hierop aan met duidelijke beoordelingscriteria en begeleide reflectie, zodat kwaliteitsnormen expliciet worden en studenten gericht kunnen. MechanismeExtra informatie en begrippenkaders vergroten de alertheid om kansen te herkennen en verbreden het zoekgebied, terwijl gestructureerde feedback en expliciete criteria ondernemende denkmodellen helpen internaliseren. Uitkomst- Een toename in zowel het aantal als de kwaliteit van de ideeën.
- Een stijging in het (zelf)waargenomen vermogen tot kansenherkenning.
 BronFarrokhnia, M., Noroozi, O., Baggen, Y., Lans, T., Biemans, H., & Pittaway, L. (2025). Fostering university students’ entrepreneurial opportunity identification capability: A systematic literature review. Entrepreneurship Education and Pedagogy. Advance online publication. 
- 
  Context- Studenten: middelmatig beheersingsniveau. Eén component hoog: óf domeinkennis óf ondernemend vermogen)
- Docent: gevorderd
- Instelling: toegang tot externe input
 Interventie- Richt opdrachten zo in dat studenten extra informatiebronnen benutten via netwerken en mentoring en ideevorming in teams combineren met gerichte reflectiemomenten.
- Organiseer de evaluatie consequent met duidelijke criteria en expertfeedback om het selectievermogen te verfijnen.
 MechanismeDoor interactie met mentoren en het opbouwen van netwerken krijgen studenten toegang tot meer informatie, wat hun vermogen om kansen te herkennen vergroot. Het gebruik van duidelijke evaluatiecriteria en gerichte feedback van experts helpt studenten bovendien om keuzes scherper en meer onderbouwd te maken. UitkomstDe belangrijkste opbrengsten zijn kwaliteitswinst van de ideeën (betere marktfit, hogere haalbaarheid en meer originaliteit) en een toename in het (zelf)gerapporteerde vermogen tot kansenherkenning. BronFarrokhnia, M., Noroozi, O., Baggen, Y., Lans, T., Biemans, H., & Pittaway, L. (2025). Fostering university students’ entrepreneurial opportunity identification capability: A systematic literature review. Entrepreneurship Education and Pedagogy. Advance online publication. 
- 
  Context- Studenten: hoog beheersingsnveau (hoge domeinkennis én hoog ondernemend vermogen)
- Docent: expert
- Instelling: sterke koppeling met de buitenwereld
 InterventieZet in op real-life projecten met externe experts en waar passend cross-culturele teams. Stimuleer gevorderde recombinatie van kennis in de ideefase. Laat de selectie plaatsvinden via experts/jury. Formaliseer pas later wanneer de ideeën zijn uitgekristalliseerd. MechanismeWanneer studenten toegang hebben tot rijke, echte informatiestromen, worden ze beter in het herkennen van kansen. Door herhaaldelijk feedback van experts te krijgen, leren ze hun ideeën af te stemmen op reële criteria en haalbaarheid, waardoor ze scherpere en beter onderbouwde beslissingen nemen. UitkomstSelectie en validatie van ideeën van hoge kwaliteit. BronFarrokhnia, M., Noroozi, O., Baggen, Y., Lans, T., Biemans, H., & Pittaway, L. (2025). Fostering university students’ entrepreneurial opportunity identification capability: A systematic literature review. Entrepreneurship Education and Pedagogy. Advance online publication.