EntreDesign Canvas

Het VLAIO EntreDesign Canvas biedt onderwijsprofessionals ondersteuning bij het vormgeven, inrichten en evalueren van ondernemend onderwijs (OO) dat niet zozeer leren over ondernemerschap beoogt maar vooral leren door participatie in een ondernemend proces van waardecreatie zelf. 

Het canvas werd ontwikkeld door een werkgroep met vertegenwoordigers van VLAIO, Vlajo, Unizo O&O, Duurzaam Educatiepunt en het Forum OHO, onder de begeleiding van dr. Bart Derre, HOGENT. Het Canvas bouwt voort op het doctoraal proefschrift van dr. Bart Derre (2022), het ontwikkelde canvas van dr. Yvette Baggen, Universiteit Wageningen (2021) en de praktijkdeskundigheid van de betrokken werkgroepleden.

Tips over het gebruik van dit canvas

Group 4

Wat

Group 5

Hoe

    • Waardecreatie

      Aard van de waardecreatie

      De creatie van waarde staat centraal in het ondernemend leerproces. Die waarde kan verschillende vormen aannemen.

      Laag complex Hoog complex
      Aard van de waardecreatie
    • Proces kenniscreatie

      Proces kenniscreatie

      Kenniscreatie is een dynamisch en iteratief proces waarbij studenten niet alleen bestaande kennis vergaren en toepassen, maar ook kennis genereren.

      Laag complex Hoog complex
      Proces kenniscreatie
    • Resultaat impact

      Impact resultaat

      Impact verwijst naar voor wie waarde zal worden gecreëerd.

      Laag complex Hoog complex
      Impact resultaat
    • Complexiteit

      Complexiteit

      Mate van complexiteit en onzekerheid van de casussen waar studenten mee te maken krijgen.

      Laag complex Hoog complex
      Complexiteit
    • Methode

      Methode

      Methode als ontwerpvariabele in ondernemerschapsonderwijs beschrijft het vertrekpunt en de mate van structuur en flexibiliteit in het leerproces.

      Laag complex Hoog complex
      Methode
    • Graad autonomie

      Graad van autonomie

      De mate aan eigenaarschap dat studenten krijgen over hun eigen leerproces én over de beslissingen die ze nemen tijdens het proces van waardecreatie.

      Laag complex Hoog complex
      Graad van autonomie
    • Ruimte om maneuvreren

      Ruimte om te maneuvreren

      Ruimte om te maneuvreren betreft de vrijheid om keuzes te maken, te handelen en te experimenteren en te prototypen binnen bepaalde kaders.

      Laag complex Hoog complex
      Ruimte om te maneuvreren
    • Scope

      Reikwijdte

      Het waardecreatieproces vindt plaats binnen een bepaalde context die kan variëren van lokaal of regionaal tot (inter)nationaal of op systeemniveau.

      Laag complex Hoog complex
      Reikwijdte
    • Samenwerken

      Samenwerking

      Samenwerking is het proces waarbij studenten actief en doelgericht met elkaar en met externe partners samenwerken in het proces van waardecreatie.

      Laag complex Hoog complex
      Samenwerking
    • Externe stakeholders

      Rol van externe stakeholders

      De rol en betrokkenheid van externen in het leerproces kan variëren van beperkte interactie tot intensieve co-creatie bij complexe uitdagingen.

      Laag complex Hoog complex
      Rol van externe stakeholders
    • Rolmodel

      Rolmodellen

      Personen die studenten kunnen inspireren en begeleiden door voorbeeldgedrag te tonen, ervaringen te delen en ondersteuning te bieden.

      Laag complex Hoog complex
      Rolmodellen
    • Authentieke leertaken met meerdere oplossingen

      Ondernemerschapsonderwijs werkt met authentieke, realistische opdrachten met meerdere mogelijke oplossingen

      Laag complex Hoog complex
      Authentieke leertaken met meerdere oplossingen
    • Het ondernemende proces

      1) Kansen zien of creëren en beoordelen 2) verzamelen en mobiliseren van middelen en 3) in actie brengen, in deze volgorde of op een iteratieve manier

      Laag complex Hoog complex
      Het ondernemende proces
    • Het creëeren van waarde voor anderen

      Het leerproces betreft het maken van een artifact (product, dienst, proces) dat waarde heeft voor anderen buiten de directe leeromgeving.

      Laag complex Hoog complex
      Het creëeren van waarde voor anderen
  • Waardecreatie

    Aard van de waardecreatie

    De creatie van waarde staat centraal in het ondernemend leerproces. Die waarde kan verschillende vormen aannemen.

    Laag complex Hoog complex
    Aard van de waardecreatie
  • Proces kenniscreatie

    Proces kenniscreatie

    Kenniscreatie is een dynamisch en iteratief proces waarbij studenten niet alleen bestaande kennis vergaren en toepassen, maar ook kennis genereren.

    Laag complex Hoog complex
    Proces kenniscreatie
  • Resultaat impact

    Impact resultaat

    Impact verwijst naar voor wie waarde zal worden gecreëerd.

    Laag complex Hoog complex
    Impact resultaat
  • Complexiteit

    Complexiteit

    Mate van complexiteit en onzekerheid van de casussen waar studenten mee te maken krijgen.

    Laag complex Hoog complex
    Complexiteit
  • Methode

    Methode

    Methode als ontwerpvariabele in ondernemerschapsonderwijs beschrijft het vertrekpunt en de mate van structuur en flexibiliteit in het leerproces.

    Laag complex Hoog complex
    Methode
  • Graad autonomie

    Graad van autonomie

    De mate aan eigenaarschap dat studenten krijgen over hun eigen leerproces én over de beslissingen die ze nemen tijdens het proces van waardecreatie.

    Laag complex Hoog complex
    Graad van autonomie
  • Ruimte om maneuvreren

    Ruimte om te maneuvreren

    Ruimte om te maneuvreren betreft de vrijheid om keuzes te maken, te handelen en te experimenteren en te prototypen binnen bepaalde kaders.

    Laag complex Hoog complex
    Ruimte om te maneuvreren
  • Scope

    Reikwijdte

    Het waardecreatieproces vindt plaats binnen een bepaalde context die kan variëren van lokaal of regionaal tot (inter)nationaal of op systeemniveau.

    Laag complex Hoog complex
    Reikwijdte
  • Samenwerken

    Samenwerking

    Samenwerking is het proces waarbij studenten actief en doelgericht met elkaar en met externe partners samenwerken in het proces van waardecreatie.

    Laag complex Hoog complex
    Samenwerking
  • Externe stakeholders

    Rol van externe stakeholders

    De rol en betrokkenheid van externen in het leerproces kan variëren van beperkte interactie tot intensieve co-creatie bij complexe uitdagingen.

    Laag complex Hoog complex
    Rol van externe stakeholders
  • Rolmodel

    Rolmodellen

    Personen die studenten kunnen inspireren en begeleiden door voorbeeldgedrag te tonen, ervaringen te delen en ondersteuning te bieden.

    Laag complex Hoog complex
    Rolmodellen
  • Authentieke leertaken met meerdere oplossingen

    Ondernemerschapsonderwijs werkt met authentieke, realistische opdrachten met meerdere mogelijke oplossingen

    Laag complex Hoog complex
    Authentieke leertaken met meerdere oplossingen
  • Het ondernemende proces

    1) Kansen zien of creëren en beoordelen 2) verzamelen en mobiliseren van middelen en 3) in actie brengen, in deze volgorde of op een iteratieve manier

    Laag complex Hoog complex
    Het ondernemende proces
  • Het creëeren van waarde voor anderen

    Het leerproces betreft het maken van een artifact (product, dienst, proces) dat waarde heeft voor anderen buiten de directe leeromgeving.

    Laag complex Hoog complex
    Het creëeren van waarde voor anderen
  • Waardecreatie

    Aard van de waardecreatie

    De creatie van waarde staat centraal in het ondernemend leerproces. Die waarde kan verschillende vormen aannemen.

    Laag complex Hoog complex
    Aard van de waardecreatie
  • Proces kenniscreatie

    Proces kenniscreatie

    Kenniscreatie is een dynamisch en iteratief proces waarbij studenten niet alleen bestaande kennis vergaren en toepassen, maar ook kennis genereren.

    Laag complex Hoog complex
    Proces kenniscreatie
  • Resultaat impact

    Impact resultaat

    Impact verwijst naar voor wie waarde zal worden gecreëerd.

    Laag complex Hoog complex
    Impact resultaat
  • Complexiteit

    Complexiteit

    Mate van complexiteit en onzekerheid van de casussen waar studenten mee te maken krijgen.

    Laag complex Hoog complex
    Complexiteit
  • Methode

    Methode

    Methode als ontwerpvariabele in ondernemerschapsonderwijs beschrijft het vertrekpunt en de mate van structuur en flexibiliteit in het leerproces.

    Laag complex Hoog complex
    Methode
  • Graad autonomie

    Graad van autonomie

    De mate aan eigenaarschap dat studenten krijgen over hun eigen leerproces én over de beslissingen die ze nemen tijdens het proces van waardecreatie.

    Laag complex Hoog complex
    Graad van autonomie
  • Ruimte om maneuvreren

    Ruimte om te maneuvreren

    Ruimte om te maneuvreren betreft de vrijheid om keuzes te maken, te handelen en te experimenteren en te prototypen binnen bepaalde kaders.

    Laag complex Hoog complex
    Ruimte om te maneuvreren
  • Scope

    Reikwijdte

    Het waardecreatieproces vindt plaats binnen een bepaalde context die kan variëren van lokaal of regionaal tot (inter)nationaal of op systeemniveau.

    Laag complex Hoog complex
    Reikwijdte
  • Samenwerken

    Samenwerking

    Samenwerking is het proces waarbij studenten actief en doelgericht met elkaar en met externe partners samenwerken in het proces van waardecreatie.

    Laag complex Hoog complex
    Samenwerking
  • Externe stakeholders

    Rol van externe stakeholders

    De rol en betrokkenheid van externen in het leerproces kan variëren van beperkte interactie tot intensieve co-creatie bij complexe uitdagingen.

    Laag complex Hoog complex
    Rol van externe stakeholders
  • Rolmodel

    Rolmodellen

    Personen die studenten kunnen inspireren en begeleiden door voorbeeldgedrag te tonen, ervaringen te delen en ondersteuning te bieden.

    Laag complex Hoog complex
    Rolmodellen
  • Authentieke leertaken met meerdere oplossingen

    Ondernemerschapsonderwijs werkt met authentieke, realistische opdrachten met meerdere mogelijke oplossingen

    Laag complex Hoog complex
    Authentieke leertaken met meerdere oplossingen
  • Het ondernemende proces

    1) Kansen zien of creëren en beoordelen 2) verzamelen en mobiliseren van middelen en 3) in actie brengen, in deze volgorde of op een iteratieve manier

    Laag complex Hoog complex
    Het ondernemende proces
  • Het creëeren van waarde voor anderen

    Het leerproces betreft het maken van een artifact (product, dienst, proces) dat waarde heeft voor anderen buiten de directe leeromgeving.

    Laag complex Hoog complex
    Het creëeren van waarde voor anderen
Group 6

Evaluatie