Impact resultaat
Het is belangrijk dat bij het ontwerpen van ondernemerschapsonderwijs de docent bepaalt op wie de impact gericht dient te zijn. De impact van het waardecreatieproces kan gericht zijn op medestudenten of docenten, op een min of meer hypothetische doelgroep, of — in complexere gevallen — op externe (onbekende) belanghebbenden. Het vraagt meer inzicht, afstemming en verantwoordelijkheid wanneer studenten waarde proberen te creëren voor échte, externe partijen die ze nog niet kennen.
Continuüm van impactgerichtheid in waardecreatie
- Interne impact (Eenvoudig)
- De waardecreatie richt zich voornamelijk op directe en bekende betrokkenen, zoals medestudenten, docenten of de eigen leeromgeving.
- Studenten oefenen met het maken van impact binnen vertrouwde en gecontroleerde contexten.
- Dit is geschikt voor beginners die eerst leren wat impact maken inhoudt binnen hun directe omgeving.
- Hypothetische of gesimuleerde impact (Middelmatig)
- Studenten richten zich op een vooraf gespecificeerde, maar niet direct aanwezige doelgroep, bijvoorbeeld een case study, fictieve klant of hypothetische belanghebbenden.
- Dit vraagt van hen het vermogen om zich in te leven en verwachtingen te verkennen, zonder directe interactie.
- Past bij studenten die zich vertrouwd maken met het proces van externe waardecreatie.
- Externe impact op echte, onbekende belanghebbenden (Complex)
- Studenten creëren waarde voor externe partijen die zij nog niet persoonlijk kennen, bijvoorbeeld echte klanten, organisaties of maatschappelijke groepen.
- Dit vraagt om diepgaand inzicht, afstemming, communicatievaardigheden en verantwoordelijkheid.
- Studenten leren omgaan met onzekerheid, complexe belangen en onvoorspelbare contexten.
- Dit niveau sluit aan bij gevorderde studenten die voorbereid worden op echte ondernemende situaties.
Toepassing in het onderwijsontwerp
Door de impactgerichtheid te differentiëren van intern via hypothetisch naar extern en onbekend, kan je het leerproces stapsgewijs uitdagender maken. Dit ondersteunt een geleidelijke ontwikkeling van verantwoordelijkheidsgevoel, empathie en het vermogen om in complexe, realistische situaties waarde te creëren.