Reikwijdte
Waardecreatie gebeurt altijd binnen een bepaalde omgeving of context. Die kan kleinschalig zijn — bijvoorbeeld een lokale gemeenschap, school of organisatie — maar ook breder, zoals de internationale markt of een maatschappelijk systeem (bijv. gezondheidszorg, duurzaamheid). De reikwijdte van de impact groeit mee met de complexiteit van de opdracht: van lokaal naar (inter)nationaal of systeemniveau. Hoe groter de context, hoe meer strategisch inzicht, samenwerking en aanpassingsvermogen van studenten wordt gevraagd.
Continuüm van context en schaal van waardecreatie
- Lokaal (Laag niveau)
- Waardecreatie richt zich op een directe, kleine gemeenschap zoals een school, buurt of lokale organisatie.
- Impact is concreet, zichtbaar en relatief overzichtelijk.
- Studenten oefenen met basale samenwerking en reflectie op hun directe omgeving.
- Regionaal / Nationaal (Middelmatig niveau)
- Waardecreatie strekt zich uit over grotere geografische gebieden zoals regio’s, provincies of het eigen land.
- Complexiteit neemt toe door meer en diverse belanghebbenden en een grotere variëteit aan contextfactoren.
- Studenten leren strategischer denken, netwerken opbouwen en rekening houden met uiteenlopende belangen.
- Internationaal / Systeemniveau (Hoog niveau)
- Waardecreatie vindt plaats binnen internationale markten of complexe maatschappelijke systemen (zoals gezondheidszorg, klimaat).
- Impact is wijdverspreid en beïnvloedt meerdere lagen van maatschappij en economie.
- Studenten ontwikkelen vermogen tot systeemdenken, interculturele samenwerking en het navigeren door grote onzekerheid en dynamiek.
Toepassing in het onderwijsontwerp
Door opdrachten en projecten te laten groeien in schaal en complexiteit, ontwikkelen studenten niet alleen hun inhoudelijke kennis maar ook hun strategisch inzicht, samenwerking en flexibiliteit, passend bij hun ontwikkelingsfase en ervaring.