Subsidies aanvragen en ontvangen

De aanvraagprocedure voor de kmo-portefeuille gebeurt volledig digitaal. Als je voor de eerste keer een subsidieaanvraag wil doen, moet je je onderneming eerst registreren.

Elke subsidieaanvraag gebeurt online nadat je een overeenkomst voor advies hebt afgesloten met je dienstverlener of een persoon die werkt binnen je onderneming hebt ingeschreven voor een opleiding.

Elke subsidieaanvraag moet ten laatste 14 dagen na de startdatum van de prestaties zijn ingediend.

  • 1

    bij een geregistreerd dienstverlener. Zoek een geregistreerde dienstverlener.

  • 2

    online en ten laatste 14 dagen na de aanvang van de opleiding of de adviesverlening.

  • 3

    Ten laatste 30 kalenderdagen na je online aanvraag moet het geld op de kmo-portefeuille rekening staan. Let er op dat je de stortingsgegevens (inclusief mededeling) exact overneemt. Hou er rekening mee dat je bank enkele dagen verwerkingstijd nodig heeft.

  • 4

    Wanneer je storting tijdig en correct op de rekening bij Sodexo staat, maakt de Vlaamse overheid de subsidie eveneens over naar deze rekening. Je ontvangt hiervan een melding per e-mail. Opgelet, de totaalsom wordt op dit moment nog niet betaald aan je dienstverlener.

  • 5

    Jij of je medewerker volgt de opleiding of krijgt het advies

  • 6

    Wanneer je dienstverlener je een factuur stuurt, kan je via de website opdracht geven om deze via je kmo-portefeuille rekening te laten betalen.

De gebruikershandleiding van de kmo-portefeuille helpt je om vlot een subsidieaanvraag in te dienen.

Venster sluiten

Wanneer moet een aanvraag worden ingediend?

Je kan je subsidie pas aanvragen wanneer je de adviesovereenkomst hebt ondertekend of een persoon die werkt binnen je onderneming hebt ingeschreven voor een opleiding. Tot 14 kalenderdagen na de start van de prestaties kan je de  subsidieaanvraag indienen.
Hou er rekening mee dat je ook alle eventuele voorafgaandelijke procedures aan de registratie (aanvraag token of installatie EID) moet doorlopen binnen deze 14 kalenderdagen.
Een aanvraag kan niet meer worden ingediend na het verlopen van de 14 kalenderdagen na de start van de prestaties.

Heb ik een factuur nodig om een subsidie aan te vragen?

Nee. Je vraagt je subsidie aan op basis van de inschrijving voor een opleiding of de overeenkomst met je dienstverlener. De kmo-portefeuille of de financieel beheerder Sodexo levert geen facturen, noch betalingsbewijzen af. Je kunt een print van je online projectdetail gebruiken bij de boekhoudkundige verwerking. Wil je weten hoe dit werkt? Neem een kijkje in het boekhoudschema.

Wat betekent de start van de prestaties bij opleiding?

De start van de opleiding is de eerste lesdag zoals georganiseerd door de opleidingsverstrekker. Stap je pas later in in de opleiding? Hier houdt de kmo-portefeuille geen rekening mee voor de berekening van de 14 kalenderdagen.

Wat is het verschil tussen storten en betalen?

  • Storten = Je stort je eigen inbreng (60% of 70% van het projectbedrag) in de kmo-portefeuille door de storting op het rekeningnummer van Sodexo.
  • Betalen = Je betaalt de factuur van de dienstverlener via de kmo-portefeuille.

Het is de taak van de kmo om de opdracht tot betalen te geven via de kmo-portefeuille. Agentschap Innoveren & Ondernemen doet dit niet automatisch. Via de kmo-portefeuille gebruik je zowel de eigen inbreng als het subsidiegedeelte voor de betaling van de factuur.

Bekijk de demo voor storten en betalen.

Waar vind ik de stortingsgegevens terug voor het storten van het eigen aandeel?

Je vindt de stortingsgegevens terug in de automatisch verzonden mail na je subsidieaanvraag of op de kmo-portefeuille via de knop ‘storten’.

Wat gebeurt er wanneer ik het eigen aandeel niet tijdig stort of geen correcte mededeling/bedrag gebruik?

Binnen de 30 kalenderdagen na je subsidieaanvraag, moet het eigen aandeel op de rekening van Sodexo staan. Hou er rekening mee dat een overschrijving enkele dagen in beslag kan nemen en dat banken je betaalopdracht niet verwerken in het weekend en op feestdagen. Gebruik steeds de volledige en juiste stortingsgegevens. Omdat de subsidieaanvraag automatisch verloopt, zal je storting bij een verkeerd bedrag of een verkeerde mededeling niet aanvaard worden en automatisch worden teruggestort. Bij een laattijdige storting wordt je subsidieaanvraag automatisch geannuleerd.

Werd je storting geannuleerd dan kan je een nieuwe subsidieaanvraag doen voor hetzelfde project indien de prestaties nog geen 14 kalenderdagen geleden gestart zijn. Zijn de prestaties meer dan 14 kalenderdagen geleden gestart, dan kan je geen nieuwe subsidieaanvraag meer doen voor deze opleiding of dit advies.

Wanneer geef ik via de kmo-portefeuille de opdracht tot het betalen van mijn dienstverlener?

Je betaalt je dienstverlener nadat je de factu(u)r(en) van de opleiding of het advies hebt ontvangen. Het is mogelijk om via de kmo-portefeuille meerdere betalingen te doen. Hou er rekening mee dat nadat je de opdracht tot betaling hebt gegeven, het 14 dagen kan duren voor het geld op de rekening van je dienstverlener staat..

Opgelet! Een project wordt automatisch afgesloten op 31 december van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin je jouw subsidie hebt aangevraagd. Na deze datum kan je dus geen betalingen meer doen voor dat project.

Hoe verwerk ik de subsidie boekhoudkundig?

In dit boekhoudschema (excell) vind je informatie met voorbeelden.

Is de steun ontvangen in het kader van de kmo-portefeuille vrijgesteld van belastingen?

Neen, steun in het kader van de kmo-portefeuille is niet vrijgesteld. In toepassing van de wet van 23 december 2005 betreffende het generatiepact zijn enkel de subsidies met betrekking tot investeringen (zoals ecologiepremie, …) vrijgesteld in de vennootschapsbelastingen.

Contact

Adres
Agentschap Innoveren & Ondernemen
Kmo-portefeuille

Koning Albert II-laan 35 bus 12
1030 Brussel
België

Telefoon
E-mail