kleinhandel

Sector-overschrijdende vergunningen

Klantenbinding

Een typische vorm van klantenbinding is het koppelen van voordelen aan een klantenkaart, of het gebruik maken van beurtenkaarten of abonnementen.

Klantenkaarten

Met een klantenkaart kan je je klanten voor hun trouw belonen door hen een bepaald voordeel aan te bieden, zoals korting of een gratis product. Daar kan je ook voorwaarden aan koppelen, zoals bijvoorbeeld het voorleggen van een volle spaarkaart.

Enkele zaken moet je steeds vermelden op de klantenkaart

  • Naam, adres en btw nummer van je onderneming
  • Naam en adres van de klant
  • Datum van aankoop door de klant
    • Als het over een spaarkaart gaat is de datum en een stempel/sticker per aankoop voldoende
    • Als je een voordeel geeft van een bepaald percentage op het aangekochte bedrag van bijvoorbeeld 10 aankopen, dan noteer je naast de datum ook telkens het bedrag van de aankoop
  • Een einddatum moet er niet verplicht op staan, dan blijft de kaart gewoon geldig tot jij het voordeel stopzet. Dat moet je dan wel duidelijk communiceren aan de klanten én hen een redelijke periode geven om volle spaarkaarten of verworven voordelen nog in te ruilen.

Omdat je op basis van deze kaarten gratis producten of korting geeft aan klanten, moet je achteraf kunnen bewijzen dat dit op een correcte manier gebeurd is. Gooi ingeruilde spaarkaarten dus niet weg, maar hou ze bij voor je boekhouding! Om een papierhoop te vermijden zou je er ook van het begin voor kunnen kiezen om met een kaart met een barcode of QR code te werken, en alle informatie digitaal te bewaren.

Ten slotte ben je niet vrij in de voordelen die je aanbiedt.

Je mag

  • na vijf of tien aankopen een prijsvermindering op het zesde of elfde artikel geven
  • na vijf of tien aankopen een gratis zesde of elfde gelijkaardig of zelfde artikel geven

Het is niet toegelaten

  • de korting in contant geld uit te betalen
  • een korting te geven van meer dan 33% van de aankopen die de klant deed.

Beurtenkaarten

In het geval van een beurtenkaart betaalt je klant op voorhand een bepaald bedrag voor een aantal prestaties, die dan binnen een vastgelegde termijn uit te voeren zijn. Vaak geef je daarbij een voordeel, zoals een korting of een gratis beurt.

De geldigheid moet voor de klant duidelijk zijn, ook als er geen vervaldatum op de kaart staat. De geldigheid en andere voorwaarden die aan de kaart verbonden zijn deel je nog voor de verkoop aan de klant mee.

Indien je van plan bent om het gebruik van beurtenkaarten stop te zetten, moet je dit duidelijk aan de klanten communiceren en hen een redelijke periode geven om bestaande beurtenkaarten op te gebruiken.

Abonnementen

Net zoals bij een beurtenkaart betaalt de klant bij een abonnement op voorhand een vaste prijs, in dit geval om voor een bepaalde periode van een product of dienst gebruik te kunnen maken. Ook hier hangt er meestal een korting of extraatje aan vast.

Vaak worden er verschillende formules aangeboden, waaruit klanten kunnen kiezen op basis van hun behoeften.

Wil je een bepaalde formule niet meer aanbieden? Dan zal je dit uiteraard aan je klanten moeten communiceren. Je kan er voor kiezen om diegenen die dit abonnement al hebben het tot het einde te laten genieten, of de abonnementen vroegtijdig stopzetten en (deels) terugbetalen.

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: