De ideale checklist om te weten of je bedrijf klaar is voor een overname

Je bedrijf overlaten is een ingewikkeld proces waar een grondige voorbereiding aan vooraf gaat. Wil je de overname tot een succes maken, doe dan een doorlichting van je bedrijf met deze vijf tips van Jan Goemaere, adviseur bij Deloitte.

1. Ga twee weken op vakantie

Als je van plan bent om het bedrijf te verkopen, dan is het belangrijk dat het bedrijf niet te afhankelijk is van jouw persoon. Zorg dat de structuur van de onderneming goed zit, zodat de boel ook blijft draaien als jij er niet bent. Twee weken op vakantie gaan en kijken wat er gebeurt is de beste test om echt te weten hoe misbaar je bent.

2. Tel je klanten

Een ondernemer die een overname wil doen, wil liever een gespreid risico. Als 80 procent van je omzet van een en dezelfde klant komt, dan liggen de kaarten niet goed voor een overname. Meer dan één goede klant in je portefeuille, maakt je bedrijf een stuk aantrekkelijker. Voor leveranciers geldt hetzelfde: door te werken met meerdere partijen, sta je niet voor een al te grote ramp op het moment dat een van hen afhaakt.

3. Kijk naar China

Een vraag die ondernemers meer dan ooit bezighoudt is hoe de producten en de diensten die je vandaag aanbiedt er over vijf jaar zullen uitzien. China-proof zijn is een uitdaging waar elke ondernemer vandaag voor staat: je moet erover waken dat je product niet in een handomdraai gekopieerd en elders tegen een veel scherpere prijs geproduceerd kan worden. Toon potentiële kopers dat je volop inzet op innovatie – en dus de toekomst van je bedrijf goed gepland hebt.

4. Hou de motivatie hoog

Om een aantrekkelijk bod binnen te rijven, heb je overtuigende cijfers nodig die de potentiële koper niet mis kan begrijpen. Achteroverleunen op het moment dat je beslist om de zaak over te laten, is niet de juiste aanpak. Een overname kan enkele jaren duren, als je op tijd begint met de strategische planning, is de kans groter dat je zelf gemotiveerd blijft voor je business tot de overname rond is en dat ook uitstraalt naar je medewerkers.

5. Kijk in de spiegel

Het lijkt vanzelfsprekend, maar toch gebeurt het dat ondernemers een totaal verkeerd beeld hebben van de rendabiliteit van hun producten en diensten. Daarom: duik grondig in de cijfers en evalueer alle producten en diensten en vooral: durf kritisch te zijn in je interpretatie. De rendabiliteit is immers het eerste waar een kandidaat-koper naar zal vragen.