Ruimte op bedrijventerreinen: extra steuninstrument voor lokale besturen

Publicatiedatum

Er is een grote schaarste aan ruimte op bedrijventerreinen en bedrijven worden ook niet altijd doorverwezen naar plekken waar ze zich wel kunnen vestigen. VLAIO hoopt dat bedrijventerreinen die goed gelegen zijn en geschikt zijn voor de vestiging van de grootschalige, niet-verweefbare bedrijven voorbehouden blijven voor dergelijke activiteiten. Lokale besturen staan er zeker niet alleen voor en kunnen rekenen op ondersteuning door VLAIO. Naast de onlangs gelanceerde initiatieven, komt er nu ook een subsidieoproep Gebiedsregisseurs voor de implementatie van een bovenlokale uitgifte- of herstructureringsvisie. We zetten alles nog eens op een rijtje. Lees vooral verder want dit kan ook voor jouw gemeente heel interessant zijn.

Foto Dim Hou, unsplash.com
  • 1

    Elk lokaal bestuur met 1 of meerdere bedrijventerreinen op het grondgebied start best in eigen gemeente met het in kaart brengen van de noden en behoeften op het vlak van bedrijfshuisvesting. Daaruit kan dan een visie op bedrijventerreinen volgen. Als je die visie op een ondernemingsvriendelijke manier wil realiseren voor kandidaat-investeerders of naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen op de bedrijventerreinen, dan ben je met een ‘uitgiftebeleid’ bezig. Een bewust uitgiftebeleid veronderstelt dat je een houvast hebt, zoals een door het bestuur gevalideerd uitgifteplan, en het veronderstelt ook dat je een proces hebt om met vragen en ontwikkelingen om te gaan.

  • 2

    Daarnaast is het zeer interessant om eens over de gemeentegrens te gaan kijken en op de koffie te gaan bij je buren om hun visie op bedrijfshuisvesting te leren kennen.

    Die koffie mag je zeer letterlijk nemen want als je je buurgemeenten uitnodigt voor een informeel verkennend overlegmoment, dan zorgt VLAIO voor de koffie, het gebak en de nodige informatie. Zie je dat helemaal zitten? Vraag dan jouw ‘op de koffie bij de buren’-sessie aan via ruimtelijke.economie@vlaanderen.be. Benoem in jouw bericht de partners waarmee je wil samenwerken en of je hen hierover al contacteerde. Dit overlegmoment is vrijblijvend. Gemeenten en regio’s waar de samenwerking al op punt staat, kunnen meteen hun aanvraag indienen binnen de respectievelijke oproep (zie verder).

  • 3

    Als je weet dat de meeste bedrijven er niet echt van wakker liggen of ze zich nu vestigen in jouw gemeente of bij de buren, dan is het logisch dat buurgemeenten de handen in elkaar slaan. Door met buurgemeenten gezamenlijk naar de verschillende bedrijventerreinen te kijken, ontstaat een beter inzicht in de verschillende vestigingsmilieus in de subregio en kunnen bedrijven geholpen worden.

    Verder hebben sommige ontwikkelaars die in je gemeente actief zijn (intercommunales, de Vlaamse Waterweg, private ontwikkelaars,…) een ruimere blik. Als je dan een bovenlokale benadering hanteert en samenwerkt met ontwikkelaars over meerdere gemeenten heen, krijg je een beter inzicht in hun beweegredenen en kan je afspraken maken. Dit kan leiden tot efficiëntere en meer geïntegreerde ontwikkelingen.

  • 4

    Deze bovenlokale benadering kan zich uiten in een bovenlokaal uitgiftebeleid waarbij de nadruk gelegd worden op de na te streven ambities voor elk terrein. Dit kan zijn: de beoogde doelgroep, het future-proof maken van het terrein, enz.

    Of jullie kunnen nog een stapje verder gaan en aan de slag gaan met een bovenlokaal aanbodbeleid. Daarbij ligt de klemtoon meer op het monitoren van de beschikbare ruimte en het nemen van beslissingen wanneer onbebouwde bestemde ruimte niet ontwikkeld of vermarkt geraakt. Een bovenlokaal aanbodbeheer moet ervoor zorgen dat alle actoren hun verantwoordelijkheid nemen voor planningsinitiatieven, remediërings- en compensatiemaatregelen. Beide vormen van beleid verschillen dus van elkaar maar kunnen elkaar uiteraard versterken.

 
 

Delen: