Europese vlag met ontbrekende ster

Brexit veerkrachtsubsidie

Hoe vraag je een Brexit veerkrachtsubsidie aan?

Vanaf 1 februari 2021 kunnen projectaanvragen ingediend worden. De uiterste indiendatum is 31 december 2021 om 12 uur. De projectaanvragen worden beslist in volgorde van indiening, en tot de beschikbare middelen uitgeput zijn. Alle projecten die na 31 december 2021 om 12 uur worden ingediend kunnen niet worden weerhouden. Als de middelen vroeger dan 31 december 2021 uitgeput zijn, beschikt het Agentschap over de mogelijkheid om deze oproep vroeger af te sluiten.

De aanvraag verloopt in drie stappen:

  • 1

    Als je een aanvraag wil starten, vul je best het digitaal aanvraagformulier al in. Om de aanvraag te starten, vul je dit formulier in. Nadat je jouw onderneming geregistreerd hebt, ontvang je een link naar de online module waar je jouw aanvraag kan vervolledigen en indienen. Een volledige projectaanvraag bevat:

    1. De trajectbeschrijving

    Bij de aanvraag moet je een ingevulde trajectbeschrijving opladen. Deze trajectbeschrijving omvat de inhoudelijke aspecten van de aanvraag. Volgende blokken komen hierin aan bod: 

    • ambitieniveau van het project
    • impact op de onderneming
    • onderbouwd plan van aanpak
    • noodzaak aan kennis en expertise.

    2. De getekende overeenkomt met de dienstverlener

    Voeg ook een kopie van de ondertekende overeenkomst met de dienstverlener toe. De overeenkomst bevat minstens volgende gegevens:

    • de naam en het ondernemingsnummer van de dienstverlener
    • de naam en het ondernemingsnummer van de kmo
    • een gedetailleerde beschrijving van de te leveren prestaties, met vermelding van:
      • de probleemstelling
      • het te bereiken einddoel van de dienstverlening
      • een gedetailleerd stappenplan waaruit de dienstverlening zal bestaan (opgesplitst in activiteitenblokken en uitgedrukt in mensdagen)
    • de startdatum van de prestaties
    • de totale prijs van de prestaties, exclusief btw
    • de handtekening van de rechtsgeldige vertegenwoordiger van de dienstverlener
    • de handtekening van de rechtsgeldige vertegenwoordiger van de kmo
    • de datum waarop de overeenkomst is gesloten.

    Als je met meerdere dienstverleners samenwerkt, moet je met elke dienstverlener een overeenkomst afsluiten en die opladen bij je subsidieaanvraag.

    3. Deel eigen kosten

    Voor het deel eigen kosten moet je volgende documenten opladen bij je subsidieaanvraag:

    • een organogram van de onderneming met aanduiding waar de betrokken werknemers zich situeren
    • de ingevulde kostentemplate (Excel) met vermelding van:
      • naam en functie van de betrokken eigen werknemers
      • loonkost en tijdsbesteding van de betrokken eigen werknemers
      • forfaitaire kosten op basis van de personeelskost
  • 2

    Agentschap Innoveren & Ondernemen zal de projectaanvragen na indiening beoordelen op basis van de ontvankelijkheidscriteria:

    • de projectindiener voldoet aan de voorwaarden
    • de externe dienstverlener voldoet aan de voorwaarden
    • de aanvraag is tijdig ingediend
    • de aanvraag is volledig ingediend

    Indien aan één van deze eisen niet wordt voldaan, wordt het project niet verder behandeld door de beoordelingscommissie.

  • 3

    De aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de ingevulde trajectbeschrijving en de bijlagen bij de steunaanvraag. De beoordeling gebeurt op basis van de beoordelingscriteria door de beoordelingscommissie van het Agentschap Innoveren & Ondernemen. De commissie zal gemotiveerde steunvoorstellen doen aan de Vlaamse minister bevoegd voor Economie. Het Agentschap kan na toewijzing van de subsidie steeds controleren of de voorwaarden van deze projectoproep gerespecteerd blijven

Contact

Adres
Agentschap Innoveren & Ondernemen

Koning Albert II-laan 35 bus 12
1030 Brussel
België

Telefoon
E-mail