Waarom inzetten op cybersecurity?

Waarom inzetten op cybersecurity?

Klanten willen veiligheid én vertrouwen: cyberveiligheid als verkoopstroef

Cybersecurity is voor ondernemingen net zo onmisbaar geworden als veiligheidsgordels in een auto. Het is ook steeds vaker een belangrijke verkoopstroef. Een sterk cybersecuritybeleid wekt immers vertrouwen op bij klanten en leveranciers. Het zorgt voor businesscontinuïteit en risicomanagement en geeft je onderneming veerkracht en een professionele uitstraling. Onmisbaar voor een toekomstgerichte onderneming.

De ‘wettelijke noodzaak’, ‘vertrouwen’ en ‘veerkracht’ zijn volgens specialisten dé redenen om te investeren in cybersecurity. Wil je verkopen aan een groot bedrijf? Dan word je steeds vaker gevraagd naar de cyberveiligheid van jouw producten en dataverwerking. Bewijzen dat je cyberveilig bent, dat je oplossingen veilig zijn en je data van klanten veilig verzamelt, bewerkt en bewaart, wordt voor steeds meer kmo’s essentieel om contracten af te sluiten. Bevraag zelf ook steeds jouw leveranciers van digitale producten of tools op welke manier zij aan risicobeheersing doen om er voor te zorgen dat jij kan beschikken over cyberveilige oplossingen en/of dat er op een cyberveilige manier met je data omgegaan wordt.

Met de toekomstige NIS2-regulering en de European Cybersecurity Act zullen meer en meer Vlaamse ondernemingen (en hun leveranciers) verplicht worden om zich in lijn te stellen met strikte algemeen aanvaarde beveiligingsprincipes. 

Wacht als onderneming echter niet op deze wettelijke verplichtingen om vandaag al van start te gaan met het versterken van uw cyberveiligheidsbeleid. Dit geldt zowel op het niveau van de organisatie als voor de digitale oplossingen of tools die u zelf als onderneming  aanbiedt.
 

Het kan élke onderneming overkomen

Nog te vaak denken ondernemingen dat zij door de mazen van het net zullen glippen, overschatten ze hun cyberveiligheidsbeleid en of denken ze dat hun vaste IT-partner zorgt voor een adequaat cybersecuritybeleid. De realiteit is echter dat elke dag Vlaamse ondernemingen slachtoffer worden van een cyberincident en dit veelal met grote gevolgen.  Heel wat hardwerkende ondernemers verloren al duizenden euro’s en zagen cruciale bedrijfsprocessen dagen of zelfs wekenlang stilvallen. Maar naast financiële schade, richten cyberaanvallen ook reputatieschade aan bij getroffen bedrijven. Ze slaan een deuk in het vertrouwen bij klanten en leveranciers. Durf je daarom af te vragen wat de impact van een cyberaanval op je onderneming zou kunnen zijn en of je voldoende voorbereid bent om hier adequaat op te reageren.    

  • Hoe lang draait je bedrijf verder eens IT onbereikbaar wordt? 
  • Hoeveel kost een dag stilstand? 
  • Heb je contracten met boeteclausules?  
  • Hoeveel aan boetes zou je moeten betalen als klantgegevens gestolen worden? 
  • Hoeveel zou het kosten om te herstarten en de gehackte data en systemen te herstellen? 
  • Hoeveel van je huidige klanten zullen niet meer bij je kopen na een hacking?

“Iederéén is vandaag een mogelijke prooi voor cybercriminelen. Zowel kleine kmo’s als grote multinationals, in eender welke sector."

Patrick Hauspie
Bedrijfsadviseur VLAIO

Nood aan een cybersecuritybeleid op maat

De oplossing is niet eenvoudig. Eén gevaar afdekken is immers niet voldoende. Cybercriminelen zetten een combinatie van strategieën in en gaan steeds inventiever te werk waarbij ook zij gebruik maken van de nieuwste digitale technologieën. Met behulp van artificiële intelligentie scannen ze ondermeer willekeurig bedrijfsnetwerken om vervolgens de zwakste schakelaars genadeloos te treffen. In een digitale, geconnecteerde economie kunnen ze een sneeuwbaleffect veroorzaken. Daarom heeft élke onderneming nood aan een cybersecuritybeleid op maat, en is cybersecurity een topprioriteit voor de Vlaamse overheid. Bedrijven moeten zich hierbij niet enkel beschermen tegen cyberaanvallen maar zich ook voorbereiden hoe te reageren wanneer er toch een cyberincident plaatsvindt.

Vergeet jouw medewerkers niet

Een goed cybersecuritybeleid bestaat uit 3 peilers: technologie,procedures en opleiding/sensibiliseren van werknemers. Ook jouw medewerkers ontvangen misleidende berichten via mail, sms en telefoon. Deze leiden helaas soms tot een hacking van een bedrijf, het verspreiden van virussen, het stelen en gijzelen van data via ransomware en het stilleggen van productiemachines. Het weerbaarder maken van je bedrijf op vlak van cyberveiligheid vereist dan ook het regelmatig opleiden en sensibiliseren van medewerkers rond de bestaande risico’s. Er zijn dienstverleners of oplossingen op de markt die je hierbij kunnen ondersteunen.  
 

Download de brochure

Bekijk je graag alle informatie over financiële steun, begeleiding en advies? 

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: