Luc Belis’ geheim voor een succesvolle bedrijfsovername

Luc Belis begon in 2012 aan zijn overnametraject. Vandaag heeft hij drie bedrijven op zijn naam staan en is hij nog lang niet van plan te vertragen. Hij vertelt waarom hij er niet voor koos om een volledig nieuwe zaak uit de grond te stampen. Ook door een bestaand bedrijf over te nemen, ben je op-en-top ondernemer.
© Luc Belis

Tijd voor iets anders 

Voor Luc nog maar dacht aan een bedrijfsovername werkte hij bij Transmark, een internationaal bedrijf dat afsluiters en pompen verdeelt. “Ik ben daar in ‘89 begonnen als sales engineer en ben door de jaren opgeklommen naar de positie van directeur. Ik had wel financiële doelstellingen, maar mocht voor de rest zelf beslissen over mijn productvoering, marketing, personeelsbeleid… Ik voelde me 100% ondernemer voor dat bedrijf.” Toen Transmark in 2010 werd overgenomen door een Amerikaanse groep (MRC) veranderde dat: “Vanaf toen werd alles centraal geregeld. Plots was ik niet meer dan een ‘gerant in een snoepwinkel’. Ik besefte dat het tijd was voor iets anders, maar na zo lang koning van mijn vestiging te zijn, zag ik het niet zitten om voor een ander bedrijf te gaan werken. Het lag dus voor de hand dat ik zelf een zaak zou opstarten of kopen.” 

Week van de bedrijfsoverdracht 

“Door mijn ervaring dacht ik dat het nogal eenvoudig zou zijn om snel iets te kopen, maar dat was niet zo. Ik ben in verschillende projecten gestapt, maar kreeg ze niet succesvol afgerond”, geeft Luc toe. Daarom ging hij op zoek naar meer informatie. “Op de website van VLAIO wordt het overnametraject duidelijk beschreven en je vindt er ook de contactgegevens van experten in bedrijfsoverdracht. Tijdens de Week van de Bedrijfsoverdracht in november organiseren ze ook verschillende evenementen en gratis adviesgesprekken.”

Op een eventdag rond overnames vond Luc de juiste contacten: “Ik heb daar de Entrepreneurial Buyout Academy van de Vlerick Business School leren kennen, waar ik me meteen voor inschreef. Nog voor die opleiding was afgerond, voelde ik me gesterkt om een geschikt bedrijf te zoeken. Datzelfde jaar nog heb ik mijn eerste bedrijfsovername afgerond.” 

Door mijn ervaring dacht ik dat het nogal eenvoudig zou zijn om snel iets te kopen, maar dat was niet zo. Ik ben in een paar projecten gestapt, maar kreeg ze niet succesvol afgerond.
Luc Belis
Bedrijfsleider Vatis en AMW Industry

Weet wat je wil 

Als eerste stap stelde Luc een lijst op van kenmerken waaraan zijn ideale bedrijf moest voldoen: “Als je begint te zoeken, wordt de goesting om te kopen groter. Dus voor je echt naar bedrijven gaat kijken, moet je weten wat je wil, zodat je niet snel een bedrijf koopt dat je na drie jaar al beu bent. Zeker in een klein bedrijf, waar de bedrijfsleider ook de aankoper, verkoper en technieker is: als de activiteiten van het bedrijf je dan niet helemaal liggen, is het moeilijk om door te zetten. Zelf zocht ik naar een technische organisatie in het Antwerpse, liefst met enige niche-activiteit zodat ik niet met jan-en-alleman moest concurreren.” 

Ondertussen heeft Luc al drie overnames tot een succes gebracht. “Het eerste bedrijf dat ik overnam was AMW, in 2014. Vatis volgde in 2017 en in augustus 2021 hebben we nog een derde bedrijf overgenomen dat nu onder AMW Industry valt”, legt hij uit, “AMW is een mechanische werkplaats, gespecialiseerd in een coatingtechniek om machineonderdelen slijtvast te maken. Ik ben van mening dat je tweede bedrijf moet passen bij wat je al aan het doen bent. De activiteiten van Vatis waren complementair aan die van AMW, dus toen de eigenaar in 2017 zijn bedrijf overliet, was ik meteen geïnteresseerd. Vatis had het commerciële luik dat AMW miste en andersom kon de werkplaats van AMW ook Vatis ondersteunen.”

Als je begint te zoeken, wordt de goesting om te kopen groter. Dus voor je echt naar bedrijven gaat kijken, moet je weten wat je wil.
Luc Belis
Bedrijfsleider Vatis en AMW Industry
© Luc Belis

Een laatste tip 

Voor ondernemers met overname-ambities heeft Luc nog het volgende advies: begin niet te vroeg met onderhandelen. “Bied gewoon de prijs die de verkoper vraagt. Zo schakel je andere geïnteresseerden uit en staat het hoofd van de eigenaar al naar een deal met jou. Daarna begin je aan de due diligence (het boekonderzoek) en uit die informatie zal blijken of de prijs gerechtvaardigd is. Dan heb je sterke argumenten om aan de finale onderhandeling te beginnen.” 

Als je al een bedrijf hebt overgenomen, moet je tweede daarbij passen. Vatis had het commerciële luik dat AMW miste, en andersom kon de werkplaats van AMW ook Vatis ondersteunen.
Luc Belis
Bedrijfsleider Vatis en AMW Industry
 

De Week van de Bedrijfsoverdracht 2022

De Week van de Bedrijfsoverdracht vindt dit jaar plaats van 14 tot 18 november. Met deze week willen we drie doelen bereiken:

  • ondernemers aanmoedigen om over bedrijfsoverdracht na te denken en erover te praten;
  • ondernemers kansen geven zich te informeren over verschillende aspecten van bedrijfsoverdracht; 
  • dienstverleners op dat vlak zichtbaar maken.

In het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht worden in oktober en november heel wat activiteiten rond overnemen en overlaten georganiseerd. 

Bekijk snel de activiteitenkalender

Boek jouw gratis adviesgesprek