Waarom inzetten op cybersecurity?

Waarom inzetten op cybersecurity?

Klanten willen veiligheid én vertrouwen: cyberveiligheid als verkooptroef

Cybersecurity is voor ondernemingen net zo onmisbaar geworden als veiligheidsgordels in een auto. Het is ook steeds vaker een belangrijke verkooptroef. Een sterk cybersecuritybeleid wekt immers vertrouwen op bij klanten en leveranciers. Het zorgt voor businesscontinuïteit en risicomanagement en geeft je onderneming veerkracht en een professionele uitstraling. Onmisbaar voor een toekomstgerichte onderneming.

De ‘wettelijke noodzaak’, ‘vertrouwen’ en ‘veerkracht’ zijn volgens specialisten dé redenen om te investeren in cybersecurity. Wil je verkopen aan een groot bedrijf? Dan wordt je steeds vaker gevraagd naar de cyberveiligheid van jouw producten en dataverwerking. Bewijzen dat je cyberveilig bent, dat je oplossingen veilig zijn en je data van klanten veilig verzamelt, bewerkt en bewaart, wordt voor steeds meer kmo’s essentieel om contracten af te sluiten. Bevraag zelf ook jouw leveranciers van digitale producten of tools op welke manier zij aan risicobeheersing doen. Zorgen zij ervoor dat jij kan beschikken over cyberveilige oplossingen? Gaan ze op een cyberveilige manier met je data om?

Met de toekomstige NIS2-regulering en de European Cybersecurity Act zullen meer en meer Vlaamse ondernemingen (en hun leveranciers) verplicht worden om aan strikte algemeen aanvaarde beveiligingsprincipes te voldoen. 

Wacht als onderneming echter niet op deze wettelijke verplichtingen om van start te gaan met het versterken van jouw cyberveiligheidsbeleid. Dit geldt zowel op het niveau van de organisatie, als voor de digitale oplossingen of tools die jij als onderneming aanbiedt.
 

Het kan élke onderneming overkomen

Nog te vaak denken ondernemingen dat zij door de mazen van het net zullen glippen. Ze overschatten hun cyberveiligheidsbeleid of geloven dat hun vaste IT-partner zorgt voor een adequaat cybersecuritybeleid. Echter worden elke dag Vlaamse ondernemingen slachtoffer van een cyberincident met grote gevolgen. Veel hardwerkende ondernemers verloren al duizenden euro’s en zagen cruciale bedrijfsprocessen dagen- of wekenlang stilvallen. Naast financiële schade, richten cyberaanvallen ook reputatieschade aan bij getroffen bedrijven. Ze slaan een deuk in het vertrouwen bij klanten en leveranciers. Durf je daarom af te vragen wat de impact van een cyberaanval op je onderneming zou kunnen zijn en of je voldoende voorbereid bent om daar adequaat op te reageren.

  • Hoelang draait je bedrijf verder zodra IT onbereikbaar wordt? 
  • Hoeveel kost een dag stilstand? 
  • Heb je contracten met boeteclausules?  
  • Hoeveel aan boetes zou je moeten betalen bij diefstal van klantgegevens? 
  • Hoeveel zou het kosten om te herstarten en de gehackte data en systemen te herstellen? 
  • Hoeveel van je huidige klanten zullen niet meer bij je kopen na een hacking?

“Iederéén is vandaag een mogelijke prooi voor cybercriminelen. Zowel kleine kmo’s als grote multinationals, in eender welke sector."

Patrick Hauspie
Bedrijfsadviseur VLAIO

Nood aan een cybersecuritybeleid op maat

De oplossing is niet eenvoudig. Eén gevaar afdekken is onvoldoende. Cybercriminelen zetten een combinatie van strategieën in. Daarbovenop gaan ze steeds inventiever te werk. Zij maken ondertussen ook gebruik van de nieuwste digitale technologieën. Met behulp van artificiële intelligentie scannen ze bijvoorbeeld willekeurig bedrijfsnetwerken om vervolgens de zwakste schakels genadeloos te treffen. In een digitale, geconnecteerde economie kunnen ze een sneeuwbaleffect veroorzaken. Daarom heeft élke onderneming nood aan een cybersecuritybeleid op maat, en is cybersecurity een topprioriteit voor de Vlaamse overheid. Bedrijven moeten zich daarbij niet enkel beschermen tegen cyberaanvallen, maar moeten zich ook voorbereiden hoe te reageren wanneer er toch een cyberincident plaatsvindt.

Vergeet jouw medewerkers niet

Een goed cybersecuritybeleid bestaat uit 3 pijlers: technologie, procedures en opleiden/sensibiliseren van werknemers. Ook jouw medewerkers ontvangen misleidende berichten via mail, sms en telefoon. Deze leiden soms tot het hacken van een bedrijf, het verspreiden van virussen, het stelen en gijzelen van data via ransomware en het stilleggen van productiemachines. Het weerbaarder maken van je bedrijf op vlak van cyberveiligheid vereist dan ook het regelmatig opleiden en sensibiliseren van medewerkers rond de bestaande risico’s. Er zijn dienstverleners of oplossingen op de markt die je hierbij kunnen ondersteunen.

Download de brochure

Bekijk je graag alle informatie over financiële steun, begeleiding en advies? 

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: