Kmo’s krijgen steun voor cyberveiligheid: “Bedrijven staan te weinig stil bij de impact een cyberaanval”

Publicatiedatum
Cyberaanvallen richten financiële schade én reputatieschade op langere termijn aan bij bedrijven, en ze slaan een deuk in het vertrouwen bij klanten en leveranciers. In een digitale, geconnecteerde economie zorgen ze bovendien voor een sneeuwbaleffect. Redenen genoeg voor VLAIO om kmo’s te helpen om zich te wapenen tegen cyberveiligheidsrisico’s. “Tegenover elke grote cyberaanval die de media haalt, staan tientallen aanvallen bij kleinere bedrijven”, zeggen VLAIO-adviseurs Jeroen Fiers en Patrick Hauspie.

“Iederéén is vandaag een mogelijke prooi voor cybercriminelen. Zowel kleine kmo’s als grote multinationals, in eender welke sector. We zien dat veel kmo’s nog denken dat cyberaanvallen iets zijn waar alleen grote bedrijven mee te maken krijgen. Dat zijn natuurlijk de gevallen die de media halen."

-
Patrick Hauspie
,
VLAIO bedrijfsadviseur

"Reputatieschade is moeilijker te meten of te becijferen, maar ook moeilijker te herstellen. Een cyberaanval of een datalek zorgt voor een vertrouwensbreuk."

-
Jeroen Fiers
,
VLAIO adviseur digitalisering
 
 

Bronnen

Delen: