Wijze lessen uit het circulaire model van 'JBC opnieuw'

In de mode-industrie, waar snelheid en vernieuwing vaak primeren, kiest JBC ervoor om stap voor stap circulaire principes te omarmen. Met hun initiatief 'JBC opnieuw' geven ze kinderkleding een tweede leven. Tijdens het event ‘Wat als circulair vierkant draait?’ van VLAIO, Vlaanderen Circulair en Sociaal-Circulaire Hub Gent deelde duurzaamheidsmanager Anaïs Claes hun verhaal en leerlessen.

Van take-make-waste naar doorgeven

Dat kinderen razendsnel uit hun kleren groeien, is voor elke ouder herkenbaar. Voor Anaïs Claes, duurzaamheidsmanager bij JBC, werd dat extra tastbaar toen ze voor het eerst zelf moeder werd. “In vier maanden tijd had ik al vier maten nodig. Voor ik het goed en wel besefte, zat ik aan meer dan 100 stuks kleding. Allemaal nog in perfecte staat, maar al snel te klein. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Die realiteit zette het team aan het denken. Want wat als JBC zelf zou instaan voor een tweede leven van die kwalitatieve kinderkleding? Zo ontstond het idee voor ‘JBC opnieuw’, waarbij klanten te kleine kleren kunnen binnenbrengen in ruil voor een vergoeding. De kleding wordt vervolgens lokaal opnieuw verkocht.

De uitdagingen van logistiek en aanbod

Dat circulaire ondernemen geen rechte lijn is, ondervond JBC al snel. Anaïs: “De logistieke puzzel bleek complex. Je haalt kledij binnen, maar hoe zet je die op een aantrekkelijke manier opnieuw in de markt? Een rekje tweedehands in een reguliere winkel volstond niet. De verscheidenheid aan maten en stijlen maakte het shoppen een ware schattenjacht. De stock groeide, maar de verkoop bleef achter.”

In plaats van het idee los te laten, koos JBC ervoor om vol te houden en nieuwe wegen te zoeken. Ze besloten een tweedhandsfiliaal te openen met een ruim en overzichtelijk aanbod en dat bleek een schot in de roos. “Mensen waren zelfs bereid om verder te rijden omdat ze wisten dat ze er keuze en kwaliteit zouden vinden. Dat was voor ons het kantelpunt,” vertelt Anaïs.

Volhouden loont

Inmiddels telt ‘JBC opnieuw’ zeven pop-ups. Die aanpak werpt vruchten af: “In één jaar tijd verkochten we meer dan 110.000 stuks tweedehands kinderkleding. Goed voor een geschatte besparing van CO₂-uitstoot die gelijkstaat aan 340 keer rond de wereld vliegen, één miljoen badkuipen water en 1800 boekentassen afval.”

“Als duurzaamheid gemakkelijk was, dan deed iedereen het al lang. Circulair ondernemen vraagt doorzettingsvermogen, constante bijsturing én een duidelijke overtuiging. Er komen moeilijke momenten, maar als je vertrekt vanuit een geloof, dat het een betere toekomst kan bieden, een betere sector, dan is het de moeite waard om te blijven volharden.” 
 

 

Welke circulaire stap wil jij zetten met je bedrijf?

Als ambitieuze ondernemer wil je maar één ding: dat je zaak een succesvolle vlucht maakt. Daarom investeer je én daarom innoveer je. Goed om weten dat je met je vragen bij VLAIO terecht kan.     

De VLAIO bedrijfsadviseurs zijn jouw gids bij de realisatie van die plannen. Wij zijn een kritisch klankbord en brengen sterktes en zwaktes in kaart. Daarbij geven we ook concreet advies over subsidies en financiering. En we brengen je in contact met de juiste experten. Neem zeker eens contact op met een VLAIO bedrijfsadviseur circulaire economie.