Voor een écht cleane schoonmaak

In 2019 ontmoetten drie gedreven jonge mensen elkaar aan de Antwerp Management School voor een master Innovatie en Ondernemerschap. Naast het ondernemersvuur delen Manush, Ruben en Lowie nog een andere passie: het milieu. De onderneming die ze voor ogen hadden moest een positieve impact hebben op het klimaat. In 2020 schoot BRAUZZ uit de startblokken.

de zaakvoerders van Brauzz

Waarom verplaatsen wij eigenlijk water?

“Kijk even naar de schoonmaakproducten bij je thuis”, start Lowie Vercraeye zijn betoog. “Die bevatten niet enkel schadelijke ingrediënten, ze zijn ook nog eens verpakt in wegwerpplastics en bestaan bovendien voor 90% uit water. Van productieplant naar verdeelpunt, van verdeelpunt naar winkelpunt, van winkelpunt naar je huis, zijn we dus vooral energie aan het stoppen in het verplaatsen van water. Dat houdt geen steek. Die hele schoonmaakindustrie kan een stuk cleaner, dachten wij. 

Eerst concentreerden we ons op concentraten voor het reinigen van oppervlakken. We ontwikkelden een badkamer-, een glas- en een allesreiniger in poedervorm. Mensen kunnen die zelf thuis makkelijk aanvullen met kraantjeswater om zo hun eigen schoonmaakproducten te creëren. Vervolgens tekenden we onze eigen verstuiverfles. We willen immers dat ook die hergebruikt wordt. Is één van je reinigers op, dan bestel je bij ons nieuwe schoonmaakpoeders en kan je – aangelengd met water – opnieuw aan de slag. De hoeveelheid CO2 die je bespaart door het transporteren van water te stoppen in combinatie met een duurzame verpakking is gigantisch.

In het verlengde van die innovaties kwamen we ook met onze revolutionaire wasstrips op de markt: een blaadje dat je in je wastrommel stopt en dat volledig oplost tijdens het wassen. We verpakken het in een volledig recycleerbaar kartonnen doosje. In marketing termen is dat dezelfde value proposition: ook wasdetergenten komen veelal in met water gevulde flessen tot bij jou thuis.”

One-stop shop voor cleane huishoudproducten

Om het bestaande gamma uit te breiden en van BRAUZZ de one-stop-shop voor cleane huishoudproducten te maken, onderzoekt het team momenteel hoe ze volgens dezelfde ecoprincipes een handgel kunnen ontwikkelen. Een stevige technologische uitdaging is dat om van ‘poeder naar gel’ te gaan. De gel mag niet klonteren en moet mooi consistent blijven. Voor dat onderzoek kon BRAUZZ rekenen op Innovatieve Starterssteun van VLAIO. Die steun gebruikten ze daarnaast ook voor de zoektocht naar een ecologische verpakking die biologisch afbreekt, maar toch een lange shelf-life garandeert. 

Als jonge ondernemer wil je niks liever dan uitgedaagd, gechallenged worden.

Lowie Vercraeye
mede-oprichter Brauzz
productoverzicht Brauzz

Lowie: "Wij volgen het Birdhouse acceleratorprogramma en onze co-coördinator wees ons op de mogelijkheid om innovatieve starterssteun aan te vragen. We dienden ons dossier in en kregen een mentor toegewezen. In ons geval was dat bedrijfsadviseur Hans Haagdorens. Hij begeleidde ons uitstekend: hoe pakken we dit het best aan?; Hoe structureren we onze pitch?; Welke informatie ontbreekt nog?; … Daar was ik wel heel positief verrast door. Dat je er niet alleen voor staat. Dat je als jonge ondernemer met weinig ervaring een ervaren persoon aan je zijde krijgt. Hij challengde ons voortdurend, stelde ons businessplan, onze aanpak en ons product zelf in vraag. Maar als jonge ondernemer heb je niks liever. Je leert er uit, je wordt er beter van. En misschien nog het interessantste aan dit traject is dat we via VLAIO in contact kwamen met wasmiddelproducenten en nuttige kennisinstellingen. 

En natuurlijk is zo’n subsidie welkom voor een starter. Er is zoveel dat tegelijkertijd moet gebeuren: de sales en marketing van bestaande producten optimaliseren, de stock onder controle houden, nieuwe producten ontwikkelen, nieuwe mensen in je organisatie integreren, … Zo’n subsidie zorgt dan voor de nodige ademruimte. Mooi meegenomen is ook dat zowel banken als investeerders zo’n subsidie als een vote of confidence in jouw onderneming zien. Dat werkt alleen maar motiverend.”

Duurzame disruptie

Met de steun kijken ze vol goesting naar de toekomst. Lowie: “Spannend wordt het wel. We willen in de bestaande markten, België, Nederland, Oostenrijk en Duitsland uitbreiden, maar tegelijkertijd willen we ook twee nieuwe markten veroveren. En dat betekent nieuwe mensen aanwerven, nieuwe producten ontwikkelen en lanceren, maar tegelijkertijd ook het bestaande klantenbestand tevreden houden.” 

Heel veel ballen in de lucht voor BRAUZZ dus maar dat is eigen aan scale-ups. Lowie: “We hebben grote ambities. We willen echt het go-to sustainable household merk worden in Europa. En dus beperken we ons niet louter tot schoonmaakproducten alleen. We zijn er echt van overtuigd dat we duurzame opportuniteiten en oplossingen zullen vinden voor de hele huishoudcategorie.”

Verwachten ze niet dat er geduchte concurrentie zal komen vanuit de traditionele producenten? Zal de duurzame disruptie die ze nu uitoefenen op de industrie concurrenten niet aanzetten om hetzelfde te doen? Lowie: “Daar kan de wereld alleen maar beter van worden, toch? Brauzz brengt een heldere boodschap. De impact daarvan kan niet groot genoeg. Dus, ja het zou helemaal mooi zijn als grote spelers ook hun verantwoordelijkheid nemen en plasticvrije en voor het milieu onschadelijke producten op de markt brengen.” 

Grijp kansen, verruim je netwerk, geniet van de rit

Tenslotte geeft Lowie de lessen mee die hij tot dusver als jonge ondernemer opstak. “Omring je met de juiste mensen, is een eerste. Een dooddoener wellicht, maar o zo cruciaal voor een starter als BRAUZZ. Onze huidige investeerders zijn tegelijkertijd onze adviesraad. Hebben we een vraag, van welke aard ook, dan kunnen wij bij hen terecht. 

Investeer in je netwerk, is zeker een tweede. Hoe breder je het maakt, hoe meer input je krijgt. En via de begeleiding van VLAIO zijn we er zeker in geslaagd ons netwerk stevig te verrijken. 

En tenslotte, ga ervoor, treuzel niet. Zo hebben wij ervoor gekozen om héél snel met een product op de markt te komen. Het concentraat stond nog niet helemaal op punt, onze gedesignde verstuivers waren nog niet klaar. Maar de feedback die je van je eerste klanten krijgt, is uiterst waardevol. En de inkomsten die je genereert, geven je niet enkel een boost, ze maken het ook mogelijk om je producten en processen zinvol bij te sturen.”
 

 

Ook interesse in innovatieve starterssteun? 

Kleine, startende ondernemingen (< 2 jaar) met een innovatief idee kunnen via innovatieve starterssteun financiële steun en externe begeleiding en advies krijgen.