Hoe autodealer Carconnex AI inzet om te groeien

Auto-invoerder Carconnex is actief in een snel veranderende markt. COO Kevin Schierhout twijfelde daarom niet om artificiële intelligentie in te zetten: “Onze expertise is top, maar niet meer voldoende”. VLAIO ondersteunde hun digitale transformatie via de kmo-groeisubsidie.
© Carconnex

Snelle veranderingen

De automarkt is in volle transitie en onderhevig aan schokken. "Meestal halen we opportuniteiten uit deze snelle veranderingen. Soms werken ze in ons nadeel", zegt Kevin Schierhout, COO van Carconnex. Tot nu toe ving het 25-koppige team de marktschommelingen prima op. De kmo uit Tienen levert nieuwe en jonge tweedehandsvoertuigen aan professionele handelaars in Europa, Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Hun b2b-handel draait een jaaromzet van 160 miljoen euro, inclusief groene winstcijfers. 

Carconnex verhandelt de wagens hoofdzakelijk op basis van ervaring en expertise, mailen en bellen met verkopers en aankopers, Exceltabellen, een IT-platform en intern overleg. Kevin: “Omdat de automarkt een uiterst prijsgedreven markt is, besteden we veel aandacht aan het inschatten van de verkoop- en aankoopprijzen. Dat doen we met informatie van autosites en zoekertjes. Vervolgens kopen we aan en moeten we voorspellen hoe de verkoop zal zijn.”

© Carconnex

Trendsetter in de sector

Juiste voorspellingen leveren een winstgevende onderneming op. Foute voorspellingen betekenen verlies. Kevin: "Onze expertise is top, maar niet meer voldoende. Daarom riepen we hulp van AI in. We willen data inzetten om meer juiste beslissingen te nemen. Want ook cruciaal zijn de trends op de internationale markt, rotatiesnelheden van wagens, volumes van aanbod, veranderende wetgeving, historische en macro economische data, inflatiecijfers, wisselkoersen… Om hiermee om te gaan, komt AI in de picture. Big data en slimme oplossingen kunnen voor ons deze trendanalyses doen."
 

We willen data inzetten om meer juiste beslissingen te nemen.

Kevin Schierhout
COO Carconnex

Carconnex had zoals veel kmo’s geen AI expertise in huis en wierf een Chief Information Officer aan via de kmo-groeisubsidie van VLAIO. Projectadviseur Emily Dhaeze: “Carconnex kocht en verkocht nog tamelijk ambachtelijk op buikgevoel. Hun website had nog geen verkoopfunctie. Met dit digitaliseringstraject moest de website een verkoopkanaal worden, met klantenportaal en virtuele showroom. En het traject ging meteen verder dan dit. Ze wilden het aan- en verkopen van wagens digitaliseren en slimmer maken.” Kevin: "Ik was aangenaam verrast dat VLAIO ons meer gaf dan een subsidie. Ze werkten heel constructief met ons samen om ons dossier te verbeteren."

© Carconnex

AI-model

Dataroots maakte een AI-model voor Carconnex. Ze gingen aan de slag met data van 15 jaar auto’s verkopen, of 170.000 verkooptransacties. Het AI-model is nog maar het begin van de digitale transformatie van Carconnex. Kevin: In de nabije toekomst wordt de innovatie gekoppeld aan de bedrijfssystemen die gemoderniseerd worden. Ons menselijk inzicht zal steeds meer ondersteund worden door het gedigitaliseerde handelsmodel, waardoor we efficiënter zullen groeien.” En dat levert ook extra jobs op, want de wagens moeten verkocht, getransporteerd en gedocumenteerd worden. Kevin: Ook onze systemen moeten worden onderhouden, daarvoor kijken we naar dataspecialisten en IT-ontwikkelaars die bedreven zijn in modernste technologieën.

In onderstaand filmpje vertellen Kevin en 3 andere ondernemers hoe ze AI inzetten: 

 

De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou? 

Geïnspireerd door de digitale transformatie van Carconnex? Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.

Carconnex kreeg steun binnen het thema digitalisering. Wil je weten of jouw digitale plannen in aanmerking komen voor de kmo-groeisubsidie? Check het snel.