Het belang van een merknaam

The Belgian Chocolate Factory maakt allergenenvrije chocolade. Samen met haar ouders zorgt Ines De Backer er zo voor dat iedereen zorgeloos kan snoepen. En dankzij de hulp van de VLAIO-bedrijfsadviseurs kan dat onder de merknaam waar zij helemaal verliefd op waren.

Ondernemers The Belgian Chocolate Factory
© The Belgian Chocolate Factory

Van bij het begin

Wat in 2014 ontstond als een passieproject van 2 hobbyisten, barstte al snel uit zijn voegen. Toen de oprichters in 2017 op zoek gingen naar overnemers die hun onderneming met dezelfde passie zouden voortzetten vonden ze Ines en haar familie. VLAIO mocht erbij zijn: “Toen we opstartten hadden we al snel contact met een bedrijfsadviseur om ons bij te staan in een groeitraject. Daarmee konden we onze eerste werknemer aannemen om aan onze internationale groei te werken. VLAIO was dus van in het begin mee met onze filosofie, waardoor we door de jaren steeds hulp op maat kregen.” 

Ines De Backer

Van bij de opstart hadden we contact met een bedrijfsadviseur om ons bij te staan in een groeitraject. Daarmee konden we onze eerste werknemer aannemen om aan onze internationale groei te werken. VLAIO was dus van in het begin mee met onze filosofie, waardoor we door de jaren steeds hulp op maat kregen.

Ines De Backer
salesverantwoordelijke van The Belgian Chocolate Factory

Het belang van papierwerk

Je vindt de chocolade van The Belgian Chocolate Factory onder 2 merken: Magic Chocolates en Freelicious. “Dat was nochtans geen sinecure”, zegt Ines, “De oprichters hadden Magic Chocolates bedacht, maar omdat de naam te breed was konden ze die enkel registreren als beeldmerk, en niet als woordmerk.” Nu, 10 jaar later, is het tijd om die registratie te verlengen en over te zetten naar Ines. “Zo’n dingen mag je niet over het hoofd zien”, waarschuwt ze.

Het Freelicious-traject was daarentegen iets hobbeliger. “Die naam bleek al in handen te zijn van een Australisch bedrijf. Hun registratie was vervallen en ze hadden nog 3 maanden tijd om die te verlengen. Onze bedrijfsadviseur, Annemie Hautekiet, raadde ons aan om die periode af te wachten, en erna tot een eigen merkregistratie over te gaan.  

Ines De Backer

Je merknaam registreren is zo fundamenteel, maar je bent als ondernemer met zo veel bezig dat je daar niet bij stilstaat. Gelukkig was VLAIO er om ons daaraan te herinneren.

Ines De Backer
salesverantwoordelijke van The Belgian Chocolate Factory

“Bij de registratie van Freelicious herinnerde VLAIO ons aan vouchers voor de registratie van intellectuele eigendom. Daarmee konden we 75% van de aanvraagkosten terugkrijgen.” Ines hoefde niet langer te twijfelen of ze het woord- of beeldmerk zou registreren, beide waren mogelijk. “We genieten dus minstens de komende 10 jaar van een dubbele bescherming!” Bovendien maakte VLAIO haar bewuster van het belang van deze registratie. “Je kan zo hard werken aan je marketing, maar als je zoiets over het hoofd ziet en iemand anders claimt je naam, dan was dat allemaal voor niets. Je merknaam registreren is zo fundamenteel, maar je bent als ondernemer met zo veel bezig dat je daar niet bij stilstaat.”

Atelier The Belgian Chocolate Factory
© The Belgian Chocolate Factory

Het onderste uit de kan

Ines droomt al van de verdere automatisering en schaling van haar bedrijf: “We zitten in een ongelofelijke niche, met een ongelofelijke potentieel, en kunnen rekenen op een ongelofelijk team dat 100% achter het bedrijf staat.” De samenwerking met VLAIO zal daarin zeker blijven bestaan, want naar eigen zeggen neemt Ines om de 2 jaar contact op om een update te geven. “Maar ze bellen ook zelf om proactief te vertellen over subsidies waar je bedrijf mogelijk nog recht op heeft. Het is echt knap hoe uitgebreid ze bedrijven ondersteunen om het onderste uit de kan te halen.”

Meer weten over intellectuele eigendom?

Het is belangrijk om te weten welke intellectuele eigendomsrechten voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Onze bedrijfsadviseurs weten er alles over. Geef hen gerust een seintje via ip@vlaio.be of stel jouw vragen tijdens een contactdag intellectuele eigendom.