Eline De Munck: “Hoeveel mijn bedrijf waard is? Wat de zot ervoor wil geven!”

Eline De Munck (33) is naast presentatrice, actrice en zangeres sinds 2015 bezielster van het eigenwijze brillenmerk Odette Lunettes. Ze is een gepassioneerde onderneemster die haar hart volgt en houdt van risico’s nemen. “Mijn doel? World domination. Vlamingen moeten daarmee lachen, maar ik meen dat héél serieus”.

Sinds wanneer zag je jezelf als ondernemer?

“Sinds ik een btw-nummer kreeg. Ik werd zelfstandige op mijn 19e toen ik voor televisie begon te werken. Dat ik al jarenlang freelance werkte, maakte de doorstart naar mijn brillenmerk Odette Lunettes gemakkelijker. Al is een eenmanszaak wel een ander gegeven dan een boîte zoals Odette Lunettes runnen.”

Wat voor soort ondernemer ben je?

“Een risiconemer, net zoals de meeste ondernemers. Je bent maar zo goed als je laatste job en daarom moet je jezelf voortdurend uitdagen. Daarnaast is een goede ondernemer iemand die weet wat ie goed en vooral niet goed kan. Zo ben ik zelf minder bezig met cijfers, dat is meer mijn businesspartner Bob zijn dada. Ik focus op het creatieve. Ik ben het hart, terwijl hij meer de ratio is. We zijn een heel complementair team. Al zijn we beiden uiteraard wel betrokken bij elk proces van het bedrijf. ”

Jouw ambitie is simpel: ‘world domination’. Leg ‘ns uit.

“Vlamingen moeten daarmee lachen, maar ik meen dat héél serieus. Voor de ene is dat een verkooppunt in Amerika, voor de andere Europa veroveren. Het daagt mij alleszins uit om er volledig voor te gaan en groot te dromen. Partnerschappen aangaan zijn bijvoorbeeld een goede strategie om je merk te versterken. Zo ben ik ervan overtuigd dat overnames of investeringen van andere bedrijven interessant kunnen zijn. Geld maakt geld. En kennis maakt macht, zo eenvoudig is het.”

Denk je eraan om zelf een andere onderneming over te nemen?

“Waarom niet? Het zou in de toekomst bijvoorbeeld interessant zijn om met andere brillenmerken een alliantie te vormen om zo onze distributie te verbeteren. Andere merken moeten natuurlijk wel andere USP’s hebben. Ook een glasleverancier zou me aanspreken. Net zoals vastgoed wanneer we op retail willen inzetten. Denk maar aan het McDonald’s principe. Eigenlijk is McDonald’s een vastgoedbedrijf. Ze investeren zo slim dat ze altijd dubbel cashen. De core van Odette Lunettes is duidelijk: we zijn een brillenmerk. Maar hoe we dat strategisch implementeren kan verbreed worden door dochter- of zusterbedrijven waardoor je een nog groter potentieel bereikt om de markt zo breed mogelijk te bedienen.”

Hoeveel is Odette Lunettes momenteel waard volgens jou?

“Dat is een vraag waar Bob en ik discussie over hebben. Hij bekijkt dat rationeel en ik zeer emotioneel. Allebei brengen we de progressie en kansen die we aan het creëren zijn mee in rekening. Tijdens onze eerste pop up hadden we nog niet veel kaas gegeten van producten leveren. Bob stond achter kassa en ik deed verkoop. We maakten facturen op in Excel en hadden geen stock systeem. Vanuit die ervaring beslisten we om te investeren in een digitaal stock platform. Onze opticiens kunnen nu rechtstreeks bestellen, we kunnen rapportages trekken, … Die waarde vertaalt zich niet meteen in cash. Dus wat is Odette Lunettes waard? Wat de zot ervoor wil geven eigenlijk!”

Wat als je zelf ooit Odette Lunettes zou overlaten, aan wie zou dat dan zijn?

“Liefst een kleine, onafhankelijke speler. Een ander brillenmerk, een glasleverancier… Ik ben niet money-driven maar prestige-driven. Bob ook, alleen kijkt hij meer naar het financiële plaatje. Zo komen we tot de juiste consensus. Als we Odette Lunettes ooit zouden overlaten moet het aan een bedrijf zijn dat inzet op prestige en ons op de juiste manier kan doen groeien zonder dat onze legacy verloren gaat.”

Hoe zie jij jouw oude dag als ondernemer?

“Elke ondernemer denkt eraan om ooit te rentenieren, maar tegelijkertijd past niet bij de aard van het beestje. Van zodra het dichtbij komt starten ondernemers iets nieuw op, haha! Ik heb geen zittend gat. Ik wil dingen verwezenlijken en mezelf nog jarenlang blijven uitdagen.”

 

De Week van de Bedrijfsoverdracht 2022

De Week van de Bedrijfsoverdracht vindt dit jaar plaats van 14 tot 18 november. Met deze week willen we drie doelen bereiken:

  • ondernemers aanmoedigen om over bedrijfsoverdracht na te denken en erover te praten;
  • ondernemers kansen geven zich te informeren over verschillende aspecten van bedrijfsoverdracht; 
  • dienstverleners op dat vlak zichtbaar maken.

In het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht worden in oktober en november heel wat activiteiten rond overnemen en overlaten georganiseerd. 

Bekijk snel de activiteitenkalender

Boek jouw gratis adviesgesprek