Een bedrijf overnemen, hoe gaat dat precies in zijn werk? Overname-expert geeft tips

Publicatiedatum
Wil je als ondernemer groeien, dan is een overname misschien wel een strategische zet. Maar hoe pak je dat precies aan? Guido Seghers is manager van het UNIZO-platform overnamemarkt.be, dat kopers en verkopers van bedrijven met elkaar in contact brengt. Hij geeft geïnteresseerde overnemers en overlaters, vooral zelfstandigen en kleine ondernemers, zijn tips mee.

Is een overname voor elke onderneming weggelegd?

Guido Seghers: “Neen. De meest voorkomende hinderpaal is dat een onderneming een eenmansshow is. Denk maar aan tandartsen, architecten, schrijnwerkers, fotografen ... Wanneer alle kennis en kunde bij één persoon zit en er voor de rest geen structuur of documentatie bestaat over klanten, leveranciers … wordt een overname heel moeilijk. Een tweede veelvoorkomende hinderpaal is rentabiliteit. Wanneer je zaak onvoldoende opbrengt, kan je dat zelf misschien wel accepteren, maar een overnemer niet.”

Voor welk type onderneming is overnamemarkt.be een interessant kanaal?

“Iedereen die een zaak wil overlaten of -nemen kan bij ons terecht. In de praktijk is ongeveer 40% van onze portefeuille horeca. Daarnaast hebben we een groot aanbod aan winkels en recent zien we een stijging in de bouwsector en aanverwanten zoals dakwerkers, schrijnwerkerijen ...”

Wanneer alle kennis en kunde bij één persoon zit en er voor de rest geen structuur of documentatie bestaat over klanten, leveranciers … wordt een overname heel moeilijk.

Guido Seghers
manager van het UNIZO-platform overnamemarkt.be

Welke rol speel jij in dit proces?

“Ik kom vooral in beeld wanneer de zaak nog niet online te koop staat. We staan ondernemers bij met advies om hun advertentie aantrekkelijk en overtuigend te maken. Daarnaast werken we veel rond sensibilisering, onder andere dit najaar via onze infosessies ‘Denk vroeger aan later’. Tijdens deze sessies geven we ondernemers die bijna aan het einde van hun carrière zijn de boodschap mee dat ze best op tijd hun overname voorbereiden. Een verkoop duurt al snel een jaar vooraleer alles rond is.”

Hoe weet je dat er een goede match is tussen overnemer en -later?

“Alles begint met realistische verwachtingen van de verkopers qua overnameprijs. Een goede prijs is er doorgaans eentje die het bedrijf vanuit de eigen cashflow op 5 à 7 jaar kan terugbetalen. Aan de kant van de koper is de juiste motivatie belangrijk. Wanneer een kandidaat-koper aangeeft dat hij nu in een beenhouwerij werkt en wil kijken of het haalbaar is om er eentje over te nemen, voel je meteen dat de motivatie ernstig is. Daarnaast is het voor een overnemer altijd belangrijk dat het financiële plaatje klopt. Een moderne financieringsmix is dan ook een goed idee: voorzie naast eigen middelen en een klassiek bankkrediet bijvoorbeeld ook een stuk cofinanciering door PMV.”

Voor mij is een overname geslaagd als zowel de koper als verkoper er een goed gevoel aan overhouden. Wanneer je als verkoper na een paar jaar voorbij je bedrijf rijdt met een fijn gevoel en het ook voor personeel, klanten en leveranciers boeiend blijft, is de bedrijfsoverdracht een succes. 

Guido Seghers
manager van het UNIZO-platform overnamemarkt.be

Wanneer is een overname geslaagd?

“Voor mij is een overname geslaagd als zowel de koper als verkoper er een goed gevoel aan overhouden. Wanneer je als verkoper na een paar jaar voorbij je bedrijf rijdt met een fijn gevoel en het ook voor personeel, klanten en leveranciers boeiend blijft, is de bedrijfsoverdracht een succes. Voor de koper betekent een geslaagde overname dat de overnamesom goed te verteren is én dat je na vijf of zeven jaar het gevoel hebt dat je daardoor sneller kon groeien.”

 

Kom naar de Week van de Bedrijfsoverdracht

Samen met onze VLAIO partners zetten we projecten op stapel die ondernemers ondersteunen of begeleiden bij bedrijfsoverdracht. Neem een kijkje op onze themapagina's rond overnemen en overdracht. Je kan ook een gratis infopakket aanvragen. Laat je tijdens dit complex proces begeleiden door experten in bedrijfsoverdracht en krijg hiervoor subsidies via de kmo-portefeuille

En schrijf je in voor één van de vele boeiende activiteiten van de Week van de Bedrijfsoverdracht, die dit jaar doorgaat van 15 tot 19 november 2021.

 

Delen: