Nieuwe oproep ‘Digitale School’

Publicatiedatum
De nieuwe oproep "Digitale School" is gelanceerd. Deze oproep wil digitale competenties en mediawijsheid bij leerlingen in het secundair onderwijs verhogen. Binnen de oproep werken scholen(groepen) samen met bedrijven, federaties of kennisinstellingen die de nodige expertise hebben op het vlak van digitalisering. De oproep focust in het bijzonder op de ontwikkeling en uitrol van trajecten voor leerkrachten(teams), zodat zij digitale vaardigheden bij leerlingen kunnen realiseren.

Iedereen digitaal

De wereld om ons heen is volop aan het digitaliseren. In die transformatie wordt artificiële intelligentie (AI) meer en meer ingezet. Ook volgen digitale en technologische evoluties elkaar razendsnel op, wat nieuwe cyberrisico’s met zich mee brengt. Vlaanderen zet volop in op de transitieprioriteit digitalisering, en richt zich daarbij ook tot leerlingen en scholen. De oproep “digitale school” ondersteunt digitalisering in scholen. De focus ligt op het realiseren van digitale competenties en mediawijsheid bij leerlingen, inclusief het luik cybersecurity.

Vlaams AI- en CS beleidsplannen zetten in op flankerend onderwijsbeleid 

De Vlaamse beleidsplannen Artificiële Intelligentie en Cybersecurity hebben als doel om Vlaanderen als kennisregio op het vlak van AI en cybersecurity op de kaart zetten. Enerzijds door het onderzoek te stimuleren, anderzijds door ondernemingen warm te maken voor alle mogelijkheden die deze nieuwste technologieën en cybersecurity-oplossingen bieden en hun de kennis aan te reiken om te kunnen innoveren. Die doelen ondersteunt de Vlaamse Regering met een flankerend beleid dat gericht inzet op bewustmaking, opleiding en ethische omkadering. De oproep ‘Digitale School’ bundelt de  middelen voor onderwijs uit de beleidsplannen AI en cybersecurity en zet ze efficiënt in om digitale competenties en mediawijsheid te verhogen. Het budget voor deze oproep is 1,4 miljoen euro.

 

Online infosessie op 21/04

Wil je meer weten over de oproep Digitale School? Schrijf je dan snel in voor de infosessie op donderdag 21/04 om 16u. Inschrijven kan nog tot dinsdag 19/04.

Schrijf je hier in.

 

Versnelde digitalisering in secundair onderwijs

Digitale competenties en mediawijsheid kunnen gemeten worden door drie bouwstenen in de eindtermen: de bouwstenen ‘digitale media en toepassingen, om te creëren, te participeren en te interageren’ en ‘computationeel denken en handelen’ tonen de digitale ontwikkelingen en het belang van basiskennis en goed gebruik van ICT om te kunnen participeren aan de samenleving. De bouwsteen ‘verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie’ geeft bijzondere aandacht aan mediawijsheid. Via deze oproep worden leerkrachten ondersteund om de nieuwe eindtermen te realiseren. 

Oproep Digitale School

De oproep wil voldoende coaching en begeleidingsmogelijkheden voor scholen en leerkrachten voorzien en focust op de ontwikkeling en de uitrol van ondersteunende trajecten voor leerkrachten(teams). Zij moeten de digitale vaardigheden op een praktijkgerichte manier kunnen integreren in de lessen. Ze gaan vanuit een problematiek concreet met leerlingen aan de slag rond digitale vaardigheden en mediawijsheid. Bij voorkeur een problematiek uit het (lokale) bedrijfsleven. Het gebruik en beschermen van data staan daarbij centraal.

De ingediende projecten ontwikkelen trajecten op basis van een co-creatief traject met scholen/leerkrachten, maar focussen vooral op de uitrol van de ondersteuningstrajecten. 

 

Project indienen? 

Indienen kan nog tot 15 september om 16u. 

Alles over de oproep

 

Delen: