Is er dan toch een Planet B?

Wegwerpproducten hebben een grote impact op de omgeving als ze niet duurzaam worden geproduceerd. Omdat Tibbe Verschaffel dat te weinig zag gebeuren, besloot hij zijn ondernemersdrive in te zetten om zelf het verschil te maken. Onder de gemeenschappelijke noemer ‘Planet B’ brengt hij vandaag verschillende duurzame producten – van bamboerietjes over was-strips tot lekkere kinderkoeken – op de markt als bouwstenen voor een betere wereld. 

Tibbe heeft de ondernemersmicrobe al langer dan vandaag te pakken: “Tot voor kort had ik een zomerbar. Ik organiseerde bingonamiddagen voor senioren, activiteiten voor kwetsbare doelgroepen, enzovoort. Op al die initiatieven moest ik met wegwerpproducten werken, waar ik geen duurzame alternatieven voor vond. Denk aan plastic rietjes of shampoobars die vol rommel zitten én ook nog eens in China aangekocht werden. Weinig duurzaam allemaal.” 

Winstmaximalisatie?

Zo ging de bal aan het rollen en kreeg het verhaal van Planet B geleidelijk aan vorm. Tibbe: “Ik begon veel te lezen over sociaal en duurzaam ondernemen en stelde vast dat bijna alle bedrijven op winstmaximalisatie focussen. Zo produceren de Unilevers en Procter & Gambles van deze wereld shampoos die goed schuimen omdat mensen dan denken dat het een goede shampoo is. Wat ze in die shampoo steken interesseert hen niet, zolang ze maar binnen de wettelijke bepalingen blijven. Het gaat hen alleen om winst. Ze verkopen shampoo en wasmiddelen veel te duur, terwijl die voor tachtig procent uit water bestaan, wat spotgoedkoop is. Terwijl je als consument alleen die twintig procent nodig hebt.” 

“Ik wil er mijn levenswerk van maken om met Planet B de wereld van fast moving consumer goods op zijn kop te zetten.” 

Tibbe Verschaffel
Oprichter Planet B

Ultieme droom

“Daarom wil ik er mijn levenswerk van maken om met Planet B die wereld van fast moving consumer goods op zijn kop te zetten, door evenveel rekening te houden met Planet en People als met Profit. Dat laatste blijft echter belangrijk: zonder winst blijf je tenslotte een kleine speler, en alleen de grote spelers genereren impact. De ultieme droom is om uit te groeien tot een Europees bedrijf dat gezonde, duurzame, fast moving consumer goods in de retail en e-commerce brengt en naar veel meer kijkt dan enkel naar de winstmaximalisatie.” 

Alle R&D zelf

Vandaag schuilen onder de grote Planet B paraplu al brands zoals WONDR Care (natuurlijke verzorgingsproducten), BAMBOOZE (rietjes) en KLAAAR (plasticvrije wasstrips). Komt daar veel innovatie en R&D bij kijken, willen we weten. Tibbe: “Absoluut. Neem nu onze poeders waar je kraantjeswater aan toevoegt en die je in een herbruikbare fles shaket om vloeibare shampoo en bodywash te krijgen. Die fles kan je in de afwasmachine steken, en we hebben ze zo ontworpen dat ze platgedrukt en dus met briefpost kan verstuurd worden – dat is kosten- én milieuefficiënt. De poeders zelf zitten dan weer in composteerbare zakjes. Alles opgeteld een heel innovatief project.

Die research voeren we trouwens volledig zelf uit. Op die manier houden we de intellectuele eigendom (IP in het Engels) in eigen handen en kunnen we ermee op zoek gaan naar de juiste partners.” 

De innovatieve starterssteun van VLAIO die we ontvingen, is niet alleen een financieel duwtje in de rug. Je krijgt er ook waardevolle begeleiding door een bedrijfsadviseur bovenop. Naast nuttig advies krijg je ook contacten aangereikt met een breed netwerk aan interessante partners.”

Terugkerende klanten

De grote uitdaging voor Planet B vandaag is, misschien weinig verrassend, opboksen tegen de Unilevers en Procter & Gambles, die de volledige FMCG-markt (fast moving consumer goods, red.) domineren. Tibbe: “Wij hebben een megadrive omdat we impact willen maken, maar beschikken niet over de megabudgetten van deze grote spelers. Dus pakken wij de dingen eerder in guerilla style aan. Rond de kerktoren – lees: in Vlaanderen – lukt dat intussen aardig, maar internationaal is het een pak lastiger. Zelfs Wallonië bereiken is moeilijk, want de Walen kijken naar de Franse pers en Franse influencers.”

“Een erg opvallende vaststelling: eenmaal mensen onze producten kopen, komen ze terug. Onze returning customer rate ligt indrukwekkend hoog. Maar liefst 60% van de mensen die onze producten koopt, komt terug – in e-commerce is dat gemiddeld 20 tot 25%. Maar je moet die mensen dus eerst wel bereiken natuurlijk, en dat kost handen vol geld. Geld dat wij niet zomaar voor het grijpen hebben. Ondanks een kmo-groeisubsidie internationalisering van VLAIO, een kapitaalronde van 800.000 euro in 2022, en onze deelname aan een Finmix-panelsessie.” 

Meer dan één miljoen vermeden flessen

De weg is dus nog lang en de uitdagingen zijn groot, maar intussen haalt Planet B bemoedigende mijlpalen. Recent bereikte het zo de kaap van één miljoen vermeden plastic flessen. Tibbe: “Daarnaast zetten wij elk jaar de “Wondr of Gifting” op, een actie om mensen in armoede te helpen met hygiëneproducten, die vaak te duur zijn om aan te kopen. Dit jaar hebben we voor 64.000 euro aan producten ingezameld die we doneren aan armoedeorganisaties, volledig dankzij de community van onze eigen klanten. Ook die impact wil ik vergroten: op termijn moeten we naar één miljoen euro.” 

Greenwashing

De ambitie is groot en de drive krachtig, vooral omdat Tibbe vaststelt dat er nog teveel bedrijven aan greenwashing doen. Tibbe: “Die bedrijven kopen een label om te tonen dat ze bezig zijn met duurzaamheid, maar eigenlijk zijn ze 99 procent van de tijd met andere zaken dan impact maken en duurzaam ondernemen bezig. Gelukkig zijn er ook heel wat jonge startups zoals de onze. Die fungeren als speedboten in een wereld van logge tankers die nog te veel bezig zijn met window dressing. Ze pakken wel uit met een duurzame lijn of met plastic refills, maar dat is veel meer consumententrends volgen dan echt iets willen doen vanuit hun DNA.”

“Met Planet B willen wij inspireren. Ik geloof heel hard dat consumenten de katalysator zijn voor verandering en dat elk product dat ze bij ons kopen eigenlijk een stem voor een betere wereld is. Zo creëren we een draagvlak dat politici dwingt om groene wetgeving te maken zodat die grote bedrijven wel moeten volgen. We houden die grote bedrijven ook een spiegel voor door het goede voorbeeld te geven: het is economisch perfect haalbaar om op een duurzame, inclusieve manier te ondernemen.”  

 

De kmo-groeisubsidie, ook iets voor jou? 

Planet B kreeg een kmo-groeisubsidie binnen het thema internationalisering. Geïnspireerd door dit verhaal? Neem dan zeker een kijkje op de pagina's over de kmo-groeisubsidie.

 
 

Ook interesse in innovatieve starterssteun? 

Kleine, startende ondernemingen (< 2 jaar) met een innovatief idee kunnen via innovatieve starterssteun financiële steun en externe begeleiding en advies krijgen.