De kracht van co-creatie met 3 krachtige tips

Publicatiedatum
Succesvol samenwerken, hoe doe je dat? Wat werkt (niet)? Zijn er geheime tips en tricks? Comate, recent nog beloond met de UNIZO-award ‘kmo dienstenbedrijf van het jaar’ kan er over getuigen.

Drie succesfactoren voor samenwerken met andere bedrijven

Comate is een team van ingenieurs, productontwikkelaars en designers uit Leuven. Hun pitch: wie een nieuw product naar de markt wil brengen, heeft zowel techn(olog)ische als gebruikersexpertise (usability, vormgeving, styling, …) nodig. En die hebben ze beide in huis. Intensieve samenwerking met start-ups, kmo’s, multinationals zit in hun DNA omdat Comate zelf geen producten bedenkt of ontwikkelt. Sander Van den dries, co-owner van Comate: "De makkelijke foodbox van Mealhero of de autonome grasmaaier van Kobi, ... bewijzen voor mij de kracht van samenwerking. Ik heb alvast drie gouden regels waar wij ons bij Comate aan houden:

Tip 1: Complementariteit is cruciaal

Sander: “Waarom werken bedrijven met ons samen? Omdat ze niet alles zelf kunnen doen, natuurlijk. En technologisch innovatief zijn, én de markt doorgronden, én design thinking in huis hebben? Dat is wel héél veel gevraagd van een start-up.

Met Comate beschik je over een uitgebreid team van ingenieurs en designers. Maar complementariteit is een cruciale factor om succesvol te kunnen samenwerken. Als je geen duidelijke toegevoegde waarde hebt voor elkaar, kan je ervan op aan dat de samenwerking ergens spaak loopt.

Zo werkt Comate vaak met spin-offs samen. Die beschikken uiteraard ook over erg competente ingenieurs die zelf hun Proof of Concept bouwen. Vaak zit dat zo complex in elkaar, dat het onbetaalbaar wordt om het te produceren. Onze meerwaarde is in zulke gevallen: industrialisatie. Kan het aantal onderdelen naar beneden? Kan de assemblagesnelheid naar omhoog? Welke productietechniek is de beste keuze en op welke leveranciers kan ik rekenen? Wij zijn goed in het proces dat nodig is om de Proof of Concept in een levensvatbaar product om te zetten.”

Tip 2: De V van Verwachtingsmanagement én Vertrouwen

Sander: “Samen met onze partners maak je iets dat nog niet bestaat. Dan kan je dus ook niet voorspellen hoe het uitdraait, of het zal lukken. Je kan geen beloftes maken. Het is een proces van voortschrijdend inzicht waarin je week na week bekijkt waar je staat. Welke resultaten worden geboekt, welke bijsturingen en aanpassingen zijn nodig? Continu nieuwe beslissingen nemen. Dat vergt een groot wederzijds vertrouwen.”

Een voorbeeld? FOx Biosystems, spin-off van de KU Leuven, heeft een goudgecoate sensor ontwikkeld voor de analyse van biomoleculaire interacties. Met gunstige resultaten in de proefopstelling. Om dit naar de markt te brengen ontwikkelden we nu een toestel. Onderzoekers voeren hun biologische stalen in. De sensor meet  al die stalen en levert de resultaten af. In een eerste stap hebben we dmv 3D-renderings zo’n toestel gevisualiseerd waarbij van in het beginrekening werd gehouden met de regelgeving en de gebruikersvoorwaarden. Zo’n visualisatie helpt om de eerste investeerders warm te maken, te overtuigen. Vervolgens wordt er opnieuw als een team beslist wat de volgende stap zal zijn. Je bekijkt samen wat de mogelijkheden zijn met vooral 1 gemeenschappelijk doel voor ogen: dit toestel tot een succes in de markt maken. Vervolgens kan je beginnen bouwen aan het prototype. Dit prototype is intussen doorontwikkeld en is nu een product klaar voor de markt.

Ik beschouw VLAIO en hun team van bedrijfsadviseurs als een geweldige organisatie die innovatie stimuleert in Vlaanderen.
Sander Van den dries
Sander Van den dries
mede-eigenaar Comate

Tip 3: Open communicatie

Sander: “Wie vertrouwen en verwachting zegt, heeft het eigenlijk ook over communicatie. Hoe opener die is, hoe beter de samenwerking verloopt. Want soms moet je elkaar ook slecht nieuws kunnen brengen: het lukt (nog) niet, er is vertraging opgetreden, er is een onvoorziene fout opgetreden, enzovoort. 

Als je dat niet open kan communiceren en samen kunt beslissen wat het beste is voor het product, ondermijnt dat het wederzijdse vertrouwen. Is de communicatie er wel, dan kan je soms wonderen verrichten. Zoals toen Mealhero op een ultrakorte termijn een prototype nodig had voor hun persvoorstelling. We zochten binnen ons eigen brede netwerk een leverancier die flexibel kon inspelen op onze nood. De deadline werd gehaald, de pers was enthousiast, de start-up gelanceerd.”

Ook toe aan begeleiding op maat?

De VLAIO bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.
 

VLAIO tips voor ondernemers

Onze bedrijfsadviseurs geven je raad over alle aspecten van het runnen van een bedrijf. Lees hier hoe VLAIO en haar partners advies en ondersteuning op maat van jouw bedrijf bieden. 

Met onze tips willen we jou als ondernemer inspireren en informeren. Je vindt alle VLAIO tips verzameld op www.vlaio.be/VLAIOtips.

Abonneer je hier op onze VLAIO nieuwsbrief en ontvang regelmatig de nieuwste tips rechtstreeks je mailbox.