Peterschapsproject voor lingeriewinkeliers 2026
Praktisch
Federatie voor zelfstandige lingeriespecialisten Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL
Programma
- Optimaliseer je voorraadbeheer – Hoe kan je door een beter voorraadbeheer een hoger rendement halen - FEBRUARI
- Je etalage en je winkel optimaliseren zonder zware investeringen – MAART
- Wervend spreken voor social mediakanalen – APRIL
- Content creatie voor Facebook en Instagram – sessie 1: Strategie & Creatie - Wat werkt bij jouw klanten? – MEI
- Content creatie voor Facebook en Instagram – Sessie 2: Feedback & Optimalisatie – Post verbeteren & plannen - JUN
Optimaliseer je voorraadbeheer – Hoe kan je door een beter voorraadbeheer een hoger rendement halen - FEBRUARI
Spreker: Peter Geeroms had tot 2024 gedurende 36 jaar twee zelfstandige damesboetieks die hij na zijn economische studies succesvol uitbaatte. Zijn praktijkervaring in combi met zijn financiële inzicht zorgen voor een praktijkgerichte onderbouwde aanpak. Sinds de verkoop van zijn winkels is hij financieel retail consultant via opleidingsverstrekker PMOforRetail.
In deze workshop bekijken we samen waar het vaak misloopt met voorraad (tekorten, overschotten, veroudering…), tonen we je hoe je meer zicht krijgt op je huidige voorraadstatus en welke kosten daarmee gepaard gaan en geven we je technieken mee die je kan inzetten om je voorraad slimmer te beheren (denk aan bestelhoeveelheden, veiligheidsvoorraad, vraagvoorspelling…). Daarnaast hebben we het over hoe je je voorraadbeleid kunt verbinden met je strategie: welke items hebben prioriteit en welke items kun je anders aanpakken. Dit alles met als doel je voorraad efficiënter te beheren en in de toekomst ook nog gerichter aan te kopen.
Je etalage en je winkel optimaliseren zonder zware investeringen – MAART
Spreker: Debby Sprangers leert teams om klanten te observeren, begrijpen en begeleiden vanaf het moment dat ze binnenkomen. Wat draagt de klant? Hoe gedraagt ze zich? Wat zoekt ze écht? Door die signalen te leren lezen en de juiste vragen te stellen, kunnen medewerkers gerichter adviseren, beter inspelen op persoonlijke stijl en zo met kleur, stijl en hospitality het verschil maken in beleving én verkoop.
Dankzij haar achtergrond in styling, kleuradvies en hospitality combineert Debby inzichten uit verschillende vakgebieden. Deze kennis vertaalt ze naar visual merchandising en communicatie in en rond je winkel.
Een lingeriewinkel is méér dan rekken en lades vol bh’s en slips. Het is de magie van een etalage die lonkt, een paskamer waar klanten zich geweldig voelen en elke hoek die een verhaal vertelt. In deze workshop ontdek je hoe met subtiele ingrepen klanten verleidt om langer te blijven – én meer te kopen. Met verrassende tips en hands-on oefeningen krijg je inspiratie die je morgen al kan toepassen. Geen zware investeringen, wél slimme ingrepen die je winkel laten schitteren.
Wervend spreken voor social mediakanalen – APRIL
Spreker: Dorien Ruymbeke is medeoprichter van communicatiebureau FUSS. Dorien is een digitale creatieveling en verhalenverteller met een passie voor sociale media en video. Als digital native houdt ze van creatief denken en innovatie op elke digitale manier.
Ze houdt ervan om verhalen en visuele content te creëren om anderen te betrekken en sterke communities op te bouwen.
Origineel uit de hoek (blijven) komen op social media is niet evident. Je hebt vaak leuke ideeën maar hoe breng je dat op een vlotte, authentieke manier? In deze workshop begeleidt Dorien Ruymbeke je met tips & tricks om wervend en attractief over te komen in je online filmpjes.
We gaan praktisch in op het belang van introductie, de essentie van authentieke communicatie via lichaamstaal, uitstraling en houding en geven mee hoe je taalgebruik in kan zetten. Tevens bekijken we hoe een consument de stap maakt van kijken naar kopen en geven we praktische tips rond hoe de beste filmpjes maken met je gsm. Omdat meten weten is gaan we ook dieper in op het leren lezen van data en hoe je je bereik kan optimaliseren.
Tijdens de sessie werken we ook een praktijkoefening uit waarbij je concreet aan de slag kan met de info.
Content creatie voor Facebook en Instagram – sessie 1: Strategie & Creatie - Wat werkt bij jouw klanten? – MEI
Spreker: Medialife is al meer dan 15 jaar een vaste waarde in het landschap van marketing, communicatie, beeldvorming en copywriting. Ze kunnen uitpakken met een groot team aan in house specialisten, waarin ervaren experts en jonge wolven elkaar naadloos aanvullen. Meeslepende video, verbluffende animatie, knappe fotografie, digitale oplossingen of andere overtuigende media? Zij hebben alles in huis om op alle audiovisuele noden een creatief antwoord te bieden.
In deze sessie gaan we dieper in op het begrijpen van je volgers en hoe je hen online best aanspreekt. We kijken welke soort content goed scoort bij lingerieklanten en gaan met oefeningen praktisch aan de slag om met formats en tools posts te maken. Daarnaast bespreken we de social media trends van het moment, krijg je voorbeelden van posts die werken en gaan we dieper in op de basisprincipes van bereik en engagement.
We tonen je wat een post aantrekkelijk maakt en hoe je eenvoudige video’s kan maken met captions die nieuwsgierig maken.
Er zijn verschillende oefeningen voorzien waarbij je concreet aan de slag gaat met de theorie en posts maakt die je kan gebruiken voor je winkel.
Content creatie voor Facebook en Instagram – Sessie 2: Feedback & Optimalisatie – Post verbeteren & plannen - JUNI
Spreker: Medialife is al meer dan 15 jaar een vaste waarde in het landschap van marketing, communicatie, beeldvorming en copywriting. Ze kunnen uitpakken met een groot team aan in house specialisten, waarin ervaren experts en jonge wolven elkaar naadloos aanvullen. Meeslepende video, verbluffende animatie, knappe fotografie, digitale oplossingen of andere overtuigende media? Zij hebben alles in huis om op alle audiovisuele noden een creatief antwoord te bieden.
Tijdens deze sessie krijg je tips om je posts te verbeteren, meer consistentie in je content te steken en je social media planning op te maken. Je leert daarnaast ook hoe je beelden beter kan bewerken en op welke manier je tekst en hashtags in kan zetten. Naast posts zoomen we ook in op stories en reels en tonen we je hoe je meerdere posts in één keer kan maken. Daarnaast leer je ook hoe je inspiratiekalenders en campagnes kan maken.
Er zijn verschillende oefeningen voorzien waarbij je concreet aan de slag gaat met de theorie en posts maakt die je kan gebruiken voor je winkel.
Praktisch
- 19.30u Rondleiding in de lingeriewinkel
- 20.00u Start sessie
- 22.30u Einde
Prijs
Door de ondersteuning van VLAIO kunnen we dit traject aanbieden: als lid voor 575 euro + btw, niet-leden betalen 690 euro + btw.
Praktisch
Federatie voor zelfstandige lingeriespecialisten Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL
Situering
Federatie voor zelfstandige lingeriespecialisten Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL