STEM@VLAIO

STEM in de vrije tijd

De visie van STEM in de vrije tijd

  • 1

    Het leren van en met elkaar, creatief denken, kritisch denken, communiceren en samenwerken worden aangescherpt.

  • 2

    Activiteiten starten vanuit een relevante, herkenbare situatie die nieuwsgierigheid opwekt en aansluit bij de leefwereld van de doelgroep. Ze beginnen met een concrete behoefte, een verhaal of een uitdaging.

  • 3

    Een groeiende mindset staat centraal. Fouten maken mag en wordt gezien als een kans om nieuwe inzichten te verwerven. Deelnemers worden gestimuleerd om via trial-and-error te experimenteren en dingen uit te proberen.

  • 4

    Er is voldoende tijd gereserveerd voor het onderzoeken, bedenken, testen en stellen van vragen. Dit bevordert nieuwsgierigheid en geeft ruimte voor creatieve en technische oplossingen.

  • 5

    Activiteiten combineren open en gesloten opdrachten. Ze formuleren duidelijke en tastbare technische ontwerpcriteria, testen variabelen en bieden desgewenst uitleg over gereedschappen en materialen.

  • 6

    De activiteiten combineren wetenschappelijke inzichten, technische en technologische toepassingen, en wiskundige concepten. Praktische doe-opdrachten en ontwerpkansen staan daarbij centraal.

  • 7

    Deelnemers beleven plezier en halen voldoening uit de activiteiten. Hun talenten worden benoemd en zichtbaar gemaakt, waardoor ze trots kunnen zijn op wat ze hebben bereikt.