Aanbesteding
Voor de pre-commerciële aankoop voor fietsveilige tramsporen heeft De Lijn een aankondiging van een opdracht gepubliceerd. Geïnteresseerde partijen worden uitgenodigd om deel te nemen aan een workshop op donderdag 6 juni bij De Lijn te Gent waarin de opdracht wordt toegelicht door De Lijn, Verhaert en PIO en besproken met de deelnemers.Er werd in de workshop ook ruimte geboden voor gesprekken onder deelnemers om samenwerking te faciliteren. De input van de deelnemers werd verwerkt in de opdrachtdocumenten die verspreid werden in december 2024.
De opdracht omvat een PCP-procedure voor onderzoek naar en ontwikkeling van fietsveilige tramsporen waarbij de railgroef van de bestaande tramsporen volledig wordt opgevuld. De PCP-procedure bestaat uit 3 fasen:
- Fase 1 : concept
- Fase 2: geverifiëerd ontwerp
- Fase 3: prototype en veldtest
Het bestek nodigt de kandidaten uit om in fase 1 een productconcept voor te stellen voor de uitdaging. De offerte omvat volgende elementen: de technische specificaties, het plan van aanpak voor het implementeren van de oplossing, een voorstel van indicatoren voor de beoordeling van de goede werking van de oplossing en een eerste inzicht in de verwachte Total Cost of Ownership (TCO) per lopende meter. De Lijn wijst toe aan maximaal 3 kandidaten die vervolgens een labo-testplan opmaken voor hun beoogde oplossing. Op 30 januari ontving De Lijn 3 conceptvoorstellen, waarbij na een voorstelling en onderhandelingsfinaal 2 concepten goedgekeurd werden op van de inschrijvers Varutec en Van De Wiele Rubber nv.