Marktkraam met gebreide mutsen
Lokale besturen

Organisatie van ambulante activiteiten en kermissen

Vernieuwde wetgeving ambulante en kermisactiviteiten

  • 1

    De bepalingen in het gemeentelijke reglement die niet meer stroken met de vernieuwde Vlaamse regelgeving mogen niet meer toegepast worden. De stad of gemeente kan dus bijvoorbeeld geen leur- of kermiskaart meer vragen van de onderneming.

    Uiteraard breng je best zo snel mogelijk het reglement opnieuw in lijn met de vernieuwde regelgeving. De leidraden voor lokale besturen van VLAIO en de modelreglementen van de VVSG helpen je hierbij. In een checklist biedt VLAIO enkele tips en tricks.

  • 2

    Dit bewijs, uitgegeven door de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer, vermeldt het kentekennummer van de kermisattractie of kermisvestiging of van het voertuig dat de kermisattractie of de kermisvestiging vervoert. Met dit bewijs kan een gemeente controleren of een foorreiziger met de correcte kermisattractie of -vestiging een standplaats inneemt. Voorheen kon die controle gebeuren via de machtiging kermisactiviteiten waarop het kenteken vermeld stond.

  • 3

    De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris mag de hoedanigheid van een persoon die een standplaats inneemt controleren. Hij mag daarvoor het identiteitsbewijs van die persoon opvragen. Uiteraard dient de ambulante handelaar of foorreiziger zich in regel te stellen met de regelgeving over de tewerkstelling van personen. Bij argwaan kan een gemeente beroep doen op de diensten van de Sociale Inspectie. Bovendien kan een gemeente in haar reglement inbreuken vastgesteld door een inspectiedienst als reden voor een tijdelijke schorsing of definitief intrekken van een toegewezen standplaats invoegen. De wetswijziging in 2024 heeft hieraan niets gewijzigd. De machtiging als aangestelde was voorheen in vele gevallen onderling uitwisselbaar tussen medewerkers. Deze machtiging bevatte dus geen controle op een correcte tewerkstelling.