De Vitrine

Lokaal ondernemerschap bij winkelketens

Stockfoto

In Nederland wordt momenteel onderzocht hoe grootwinkelbedrijven en steden samen kunnen werken voor een toekomstbestendige binnenstad. INretail, een belangenorganisatie, heeft 11 steden en 7 grootwinkelbedrijven samengebracht om te praten over lokale samenwerking. Er is geconcludeerd dat samenwerking mogelijk is op directieniveau, door ruimte te bieden voor lokale betrokkenheid van storemanagers of door samen te werken aan marketingacties.

Starten vanaf de bedrijfsfilosofie 

In deze tijd is lokale actie extra noodzakelijk. INretail stelt dat lokaal ondernemerschap een belangrijk onderdeel zou moeten zijn van de bedrijfsfilosofie van grootwinkelbedrijven. Samantha van Rooij, binnenstadsmanager in Tilburg, vindt de bijdrage van grootwinkelbedrijven een waardevolle aanvulling op de binnenstadsorganisatie. Het brengt zakelijk inzicht en realisme met zich mee en helpt bovendien om af en toe uit de 'Tilburg-bubbel' te stappen en te leren van andere steden en ketens. In de toekomst moet er nauwere samenwerking tussen winkelketens en binnenstadorganisaties komen om een gezonde en toekomstbestendige binnenstad te creëren. 

Lokale betrokkenheid 

Winkelketens kunnen op twee manieren lokaal betrokken zijn. Op strategisch niveau door de deelname van een CEO of salesmanager en op operationeel niveau door samenwerking met een storemanager. De CEO/salesmanager kan bijdragen aan strategische overlegmomenten over de toekomst van de binnenstad, terwijl de storemanager kan deelnemen aan lokale acties en evenementen. Zowel de winkelketens als binnenstadsorganisaties spelen een rol in het versterken van lokale betrokkenheid. Uit het eerste overleg zijn belangrijke manieren geïdentificeerd om lokale betrokkenheid te bevorderen.

De rol van de binnenstadsmanager 

  • Faciliteer een strategisch overleg waarin het ketenbedrijf zich kan engageren in het denken over de toekomst van de binnenstad.
  • Verbind storemanagers met je binnenstad en betrek ze bij lokale activiteiten. Dit kun je doen door gebruik te maken van online communicatiekanalen en door storemanagers met elkaar in contact te brengen.
  • Wees concreet in je verwachtingen van het grootwinkelbedrijf, zowel op strategisch als operationeel niveau. Motiveer en inspireer hen om actief deel te nemen en laat zien wat dit hen kan opleveren.

  De rol van het grootwinkelbedrijf 

  • Maak lokaal ondernemerschap een onderdeel van de bedrijfsfilosofie en integreer dit in de functieprofielen en beoordelingsgesprekken van regio- en storemanagers.
  • Ondersteun storemanagers door hen te informeren over wat ze nodig hebben om de lokale betrokkenheid te vergroten en door drempels weg te nemen.
  • Ben positief ingesteld over deelname aan ondernemersverenigingen en wees helder over de beschikbaarheid van middelen, zoals capaciteit en financiële bijdragen voor activiteiten.
  • Deel relevante lokale informatie, zoals wisselingen van regio-/storemanagers, met de binnenstadsmanager of via online communicatieplatforms, zoals Chainels.

Aan de slag

De komende tijd zullen INretail en DNWS samenwerken om bepaalde acties uit te voeren. Hierbij zullen zij bijeenkomsten organiseren op basis van de behoeften van de binnenstadorganisaties. Deze bijeenkomsten zullen zich richten op onderwerpen als winkeltijden, branche-aanpassingen, stadslogistiek en data. Tevens zullen zij netwerkbijeenkomsten faciliteren voor sales- en districtmanagers van grootwinkelbedrijven. Daarnaast zullen zij de samenwerking tussen deze bedrijven en binnenstadorganisaties bevorderen door middel van een speciaal Chainels platform.

Bronnen

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0