De Vitrine

Hoe influencers de detailhandel (kunnen) helpen

Copyright: Philip Hilven

Influencer-marketing kan wonderen doen voor de detailhandel. Ook in Vlaanderen bieden influencers hun diensten aan op allerlei sociale media. Het zijn "echte" mensen met wie hun volgers zich kunnen identificeren.

Wie zijn ze? Wat doen ze?

Influencers hebben een grote aanhang op ten minste één social media platform. In tegenstelling tot een anoniem merk, hebben influencers hun eigen persoonlijke stijl, hun eigen voorkeuren en meningen. Volgers voelen zich met hen verbonden en vertrouwen op hun aanbevelingen. Dit betekent dat er grote kansen zijn voor retailers om hun producten en hun merk via relevante influencers op de markt te brengen. Bovendien werkt deze zachte aanpak vooral goed bij het millennial-publiek (en jonger) dat meer openlijke marketingstijlen schuwt.

Influencers kunnen hun trouwe leger van volgers kennis laten maken met een merk en de merkidentiteit promoten. Influencers kunnen opgenomen worden in een omnichannel marketingstrategie. Volgers kunnen vervolgens naar die producten op de website zoeken. Dit betekent een grotere online betrokkenheid en betere kwaliteit leads in de verkooptrechter. Wanneer ze een product aanbevelen, geven ze hun volgers een gevoel van vertrouwen, waardoor het veel waarschijnlijker is dat hun bezoeken tot een verkoop zal leiden. Influencers worden als echt en relevant gezien. En dit worden ook kenmerken die bij een merk horen.

Met de juiste samenwerkingen en influencer-links kunnen potentiële klanten bereikt worden bij elke stap van het koperstraject en daarna. Dit is wat het deed met de mode-industrie en de andere sectoren volgen héél snel.

Brede(re) inzetbaarheid

Ook voor het aantrekken van personeel kunnen influencers een grote rol spelen. Retailers zijn steeds vaker genoodzaakt ingrijpende maatregelen te nemen vanwege het tekort aan personeel. Openingstijden worden versoberd, koopavonden zijn (tijdelijk) afgeschaft en filialen sluiten noodgedwongen voor halve of hele dagen de deuren.

De retailsector zal de komende tijd hard moeten werken aan zijn imago om nieuw personeel aan te kunnen trekken en huidig personeel te behouden. Het aantrekken van jongeren kan bijvoorbeeld door met (jonge) influencers te werken via sociale media als Instagram en TikTok. Het is een actuele manier om met name deze generatie aan te spreken en jonge mensen krijgen op die manier de leuke kanten van werken in de Retail te zien. Het aantrekken van nieuw personeel is dringend nodig, want alleen met voldoende personeel kan de juiste service aan klanten worden blijven aangeboden.

De belangrijkste influencers in Vlaanderen

Als een lokaal bestuur een actie wil opzetten om ondernemers in de bedrijvige kern te ondersteunen kan ook beroep gedaan worden op influencers. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) publiceert jaarlijks een rapport 'mediaconcentratie' in Vlaanderen, waarin sinds de editie van 2021 ook een lijst staat met populaire Vlaamse contentcreators. De oplijsting gebeurt voor een aantal kanalen zoals YouTube, Instagram, TikTok, Twitch, etc. In het rapport van 2022 kan bijvoorbeeld de top vijf Vlaamse contentcreators met de meeste volgers  per kanaal teruggevonden worden.

Faciliterende rol als lokaal bestuur

Indien er ook een lokale band is van de influencer met de stad (bvb. inwoner, geboorteplaats, …); dan kan het effect ook groot zijn zonder te moeten betalen voor dé absolute elite. Je kan als faciliterend bestuur dus ook de weg wijzen aan je ondernemers. Zo heeft de stad Roeselare een eigen webpagina waarop lokale influencers benoemd worden (www.roeselare.be). Naast het bereik van de influencers worden er ook assortimenten, stijlen, etc. opgenomen om zo een ideaal huwelijk tussen influencer en product/dienst te bekomen.

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0