De Vitrine

De Zes van de Kempen hebben routes met smaak

Stockfoto

Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout willen hun hun lokale economie versterken door middel van smaakroutes. 

De Zes van de Kempen

Samen vormen de betrokken gemeenten "De Zes van de Kempen". Dit project is een samenwerking tussen de provincie Antwerpen, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen en de zes Kempense steden en gemeenten. Het doel is om de Kempense winkelkernen en ondernemers extra zichtbaarheid te geven door middel van gezamenlijke smaakroutes. De routes, die door de zes Kempense steden en gemeenten lopen, zijn opgebouwd rondom de Kempense identiteit en aangevuld met unieke elementen voor elke winkelkern. Deelnemers aan deze routes kunnen het bourgondische leven vol smaak en kwaliteit ervaren, of het nu gaat om het bezoeken van restaurants of het proeven van de beste streekproducten. Tijdens de route is er ook ruimte voor winkels met passievolle ondernemers. De initiatiefnemers willen iedereen een heerlijke dag uit garanderen.

Samen sterk 

Het project ‘De Zes van de Kempen’ wil het beeld van rust, groen en gemoedelijkheid in de Kempen versterken door de verrassende winkelkernen en innovatieve ondernemerschap onder de aandacht te brengen. Kleinere steden en regionale kernen in de Kempen vinden het moeilijk om op te boksen tegen grotere winkelsteden, dus door samen te werken en als één geheel naar buiten te treden, hopen ze nieuwe klanten te trekken. Provincie Antwerpen en POM Antwerpen werkten daarbij nauw samen met de lokale besturen van Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout.

Vraag naar nieuwe initiatieven en ondernemers 

Na de coronacrisis zullen winkelgebieden een ander uiterlijk hebben. Hierdoor ontstaat de noodzaak voor nieuwe ideeën en ondernemerschap. Daarom stimuleren de provincie Antwerpen en de zes plaatselijke overheden binnen het project "De Zes van de Kempen" innovatieve winkelinitiatieven die op maat zijn van elke winkelkern. Hierdoor biedt de Provincie Antwerpen ook op de lange termijn perspectief en ondersteuning aan deze zes winkelgebieden.

Verschillende doelgroepen aanspreken 

De deelnemende steden en gemeenten hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Ze profileren zich samen als typisch Kempens, maar spelen daarnaast ook elk hun specifieke troeven uit. Iedere winkelkern richt zich tot een specifieke doelgroep: 

  • Geel: het studentenpubliek 
  • Heist-op-den-Berg: evenementbezoekers 
  • Herentals: (fiets)recreanten 
  • Hoogstraten: fijnproevers 
  • Mol: vakantiegangers 
  • Turnhout: strip-en spelliefhebbers 

De Zes van de Kempen kunnen rekenen op steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO (€ 307.120), de provincie Antwerpen (€ 202.947) en de Vlaamse overheid (€ 92.524). Ook de betrokken steden en gemeenten doen hun duit in het zakje (samen € 165.210). 

Wandelroutes waar ondernemers centraal staan

Veel steden en gemeenten hebben permanente of tijdelijke wandelroutes en/of georganiseerde wandelingen. Het is dan ook één van de meest ondergebruikte quick wins om deze wandelroutes meer te verbinden aan (of om te leiden naar) de lokale handelaars. Het is bovendien een prima manier om eens samen met verschillende diensten (vrije tijd, toerisme, openbare ruimte, etc.) én de ondernemers rond de tafel te zitten en te werken op een concrete en doorgaans snel te realiseren actie. Met een heldere kaart, een felle alcoholstift en de verschillende lokale inzichten kom je al een heel eind. De resultaten zijn meestal direct implementeerbaar en zowel de dienst communicatie als de handelaars zelf kunnen er meteen mee aan de slag. 

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0