Twintag: de digitale ziel van een product
Productgeleide communicatie
Net iets te abstract? Alexander maakt het concreter met een voorbeeld: “Stel dat iemand heteluchtovens produceert. Via Twintag kan hij dan een code aanmaken voor iedere oven die de fabriek verlaat. En die code wordt dan bevestigd op de oven. Wanneer de consument die code inscant met zijn smartphone, krijgt hij allerlei relevante informatie te zien. Denk aan de handleiding van zijn toestel, zijn garantiebewijs of inspirerende video's met allerlei kooktips. Heel makkelijk. Het platform werkt trouwens in twee richtingen: de producent heeft zo ook een rechtstreekse connectie met de gebruiker, die vertelt wat hij van het product vindt of vlot een afspraak maakt voor een herstelling.”
Stel dat iemand heteluchtovens produceert. Via Twintag kan hij dan een code aanmaken voor iedere oven die de fabriek verlaat. En die code wordt dan bevestigd op de oven. Wanneer de consument die code inscant met zijn smartphone, krijgt hij allerlei relevante informatie te zien. Binnen afzienbare tijd heeft elk product een digitaal productpaspoort nodig.
Het parcours van een product
Alexander combineert het ondernemerschap met een gezonde dosis idealisme. Het geeft hem veel energie om een innovatief product te ontwikkelen met een positieve impact. Maar dat betekent niet dat het altijd even makkelijk is als starter. “In het begin is het heel vaak ‘preaching in the desert’. Iedereen wilde met ons praten en was benieuwd naar meer, maar zo’n digitale tweeling bleef een ‘nice to have’.”
Daar lijkt nu verandering in te komen. “Binnen afzienbare tijd heeft elk product een digitaal productpaspoort nodig. De Europese Unie vaardigde hierover recent nog een wetgeving uit, in het kader van klimaatneutraliteit in 2050. Daarin staan duurzaamheid en recyclage centraal. Met zo’n paspoort krijgt een consument een transparant inzicht in hoe een product tot stand kwam. Is het duurzaam geproduceerd? Kwam er kinderarbeid aan te pas? Die transparantie wordt heel belangrijk in de toekomst.”
Een wisselwerking van ideeën
Twintag bouwde de voorbije jaren een mooi klantenportfolio uit. “Het is altijd wat zoeken. Je onderzoekt welke concepten aanslaan en welke niet, en je toetst je ideeën af met wat leeft in de markt. Met de aanknopingspunten die je hebt ga je aan de slag met wat relevant is. De rest parkeer je voor later.”
Die onderzoekende houding leidde al tot interessante samenwerkingen. “ExxonMobil focuste in covid-tijden op de problematiek rond duurzaamheid en traceerbaarheid. De olieproducent onderzocht de mogelijkheid om elke zak polyethyleen-korrels, elk pallet en elke truck uit te rusten met een unieke scanbare code. De bedoeling? Transparantie creëren in de logistieke keten. Elke speler in de supply chain kreeg zo toegang tot de relevante informatie van het product en de kans hebben informatie toe te voegen. Met dat idee gingen we aan de slag. En we kwamen redelijk snel tot een pilootproject met ExxonMobil.”
Intussen observeerde Katoen Natie - de logistieke leverancier van ExxonMobil - wat dit pilootproject opleverde. Katoen Natie besefte het belang voor haar klanten en sloot een exclusief akkoord met Twintag. Dankzij een kapitaalinstap bij Twintag rolt de technologie nu internationaal uit. Intussen focussen Alexander en zijn collega’s zich op waar ze echt goed in zijn: het verder ontwikkelen van de technologie en mogelijkheden van het softwareplatform.
VLAIO stimuleert het ontwikkelen van heel specifieke technologie op Vlaamse bodem. Bedrijfsadviseur Erik Vanhauwaert zocht met ons uit wat daartoe behoorde en waar nieuwe intellectuele eigendom zat.
Bescherming vanaf een pril idee
Alexander komt uit een ondernemersfamilie. Zijn vader Paul Carpentier richtte Twintag in 2017 op samen met ondernemer Jan van Riel. Zij waren niet aan hun proefstuk toe en samen staan er intussen een 50-tal octrooien op hun naam. Een octrooi biedt bescherming aan een idee dat nieuw is en nog niet bestaat. Daarom is het belangrijk het octrooi tijdig aan te vragen, nog voor je naar buiten komt met je nieuw product of uitvinding. “Ik ben blij dat we nu met de steun van VLAIO onze intellectuele eigendom verder kunnen uitbreiden.”
“Bij het opstellen van ons laatste ontwikkelingsproject hadden we uiteraard een idee van onze overkoepelende projectdoelstellingen. Maar de onderbouwing daarvan stond voor een aantal werkpakketten nog niet overal even goed op punt. VLAIO stimuleert het ontwikkelen van heel specifieke technologie op Vlaamse bodem. Bedrijfsadviseur Erik Vanhauwaert zocht met ons uit wat daartoe behoorde en waar nieuwe intellectuele eigendom zat.”
Wil jij jouw innovatie of intellectuele eigendom ook beschermen?
Toets je plannen af met een VLAIO bedrijfsadviseur
VLAIO bedrijfsadviseur Erik Vanhauwaert en zijn collega’s staan voor je klaar. Ze zijn een kritisch klankbord en brengen de sterktes en zwaktes van je plannen in kaart. Daarbij adviseren ze je over intellectuele eigendom, over subsidies en financiering en brengen je in contact met de nodige experts in hun netwerk. Maak een afspraak voor gratis advies op maat.
Steun voor intellectuele eigendomsrechten
Wil je investeren in intellectuele eigendomsrechten? Dan kan je specifiek hiervoor beroep doen op een aantal ondersteunende maatregelen. Op deze pagina van de Subsidiedatabank geven we een overzicht van een aantal subsidies en fiscale voordelen, specifiek voor intellectuele eigendom (IE).
En duik alvast in ons vernieuwde dossier rond IE!
Maar wat zijn dat precies, intellectuele eigendomsrechten? En waarom zijn ze voor jou als ondernemer zo belangrijk? En vervolgens, hoe claim je ze? Hoe pak je het aan? En bij wie kan je waarvoor terecht? Op al deze vragen geven we je in ons dossier een antwoord. Ontdek hier alles over de wondere wereld van IE!