Davai Dumplings strikt gedroomde klanten via Market Me

Sales is de heilige graal van élke onderneming. Als start-up heb je er dus baat bij om van dit proces zo snel mogelijk een geöliede machine te bouwen. Davai Dumplings, het geesteskind van Maybritt Devriese en Ruslan Podgaetskiy, kennen het klappen van de zweep. Tijdens een gesprek met accelerator Start it @KBC vertelt Podgaetskiy hoe de Gentse starter hun sales naar een hoger niveau tilde met Market Me.
© Davai Dumplings

Voor wie De Genste start-up nog niet kent: het duo Maybritt en Ruslan maakt sinds de studietijd plant-based dumplings onder de naam Davai Dumplings. “We zijn ermee begonnen omdat we zagen dat vegan food door veel mensen als ‘saai’ of ‘complex om te bereiden’ werden gepercipieerd”, steekt Podgaetskiy van wal. “Onze dumplings moesten plant-based zijn, maar net zo goed eenvoudig te bereiden. Ze kunnen in de pan, oven of frituur, zo zijn ze binnen vijf tot tien minuten klaar!”

Veel ondernemers leren zaken bij door boeken te lezen, maar de workshops van Market Me kun je daar onmogelijk mee vergelijken.

Ruslan Podgaetskiy
Oprichter Davai Dumplings

Toegankelijke én interactieve sales bootcamp 

Maar een consumentenproduct vermarkten is geen evidentie, zo ondervond Davai Dumplings. “Aanvankelijk wilden we rechtstreeks aan consumenten verkopen, maar we zijn overgeschakeld naar een B2B2C model”, licht Podgaetskiy toe. “We richten ons op supermarkten en foodservice instanties, maar wilden sneller gaan. Als start-up is het cruciaal om zo snel mogelijk die eerste terugkerende klanten te vinden.”

Daarom raadde de business coach van Start it @KBC het bedrijf aan om deel te nemen aan Market Me. “Veel ondernemers leren zaken bij door boeken te lezen, maar de workshops van Market Me kun je daar onmogelijk mee vergelijken”, vertelt Podgaetskiy. “Ik heb het traject ervaren als een interactieve sales bootcamp in een aangename en ongedwongen setting. Er stond dan telkens wel een spreker voor je neus die vijf trappen boven jou stond - domme vragen bestonden niet. Dat maakte de materie plots heel toegankelijk. De thema’s werden ook in de breedte behandeld, wat maakt dat sommige opgestoken inzichten later nog relevanter zullen worden voor ons bedrijf.”

Wat ik écht heb geleerd, is dat sales in de eerste plaats een menselijk proces is.

Ruslan Podgaetskiy
Oprichter Davai Dumplings

Menselijke methodes 

Wat die inzichten dan zoal waren? Volgens Podgaetskiy zijn het er te veel om op te sommen, maar hij herinnert zich wel in het bijzonder de wijze woorden van pitch coach Malcolm Larri. “Dankzij Malcolm heb ik de SPIN (Situation, Problem, Implication & Need-payoff) methode geleerd”, klinkt het. “Simpel gesteld helpt deze techniek je om de juiste vragen te stellen aan potentiële klanten, waarbij je je richt op het vervullen van zijn of haar noden. Het nuttige hiervan is dat die methode op heel veel andere operationele zaken van een business van toepassing zijn. Wat ik écht heb geleerd, is dat sales in de eerste plaats een menselijk proces is. Market Me heeft elke fase van de salesfunnel zo efficiënt en concreet gebracht, dat we de handvaten en tools meteen konden omzetten naar de praktijk. En dat van prospectie tot retentie.” 

Langetermijnperspectieven 

Zo gezegd, zo gedaan. Davai Dumplings belandde op de radar van Colruyt, die de start-up al langer hoopte te strikken als klant. “Uiteindelijk heeft Colruyt ons gecontacteerd”, geeft Podgaetskiy prijs. “De deal is beklonken, wat zonder Market Me nooit was gebeurd. En zo’n grote naam geeft ons weer extra continuïteit en credibiliteit op naar de toekomst toe. Op lange termijn denk ik dat we de investering in dit sales traject in het honderdvoud zullen terugverdienen. Time is dumplings , en we hebben beide gewonnen.” Colruyt verkoopt de vegan dumplings sinds april. 

 

Update: Ook samenwerking met Ter Beke dankzij Flanders' FOOD

Update (augustus 2022): Davai Dumplings gaat een strategisch partnership aan met de voedingsgroep Ter Beke voor de productie van de dumplings. De match kwam mee tot stand door de startersondersteuning van Flanders' FOOD. Flanders' FOOD is de speerpuntcluster voor de agrovoedingsindustrie. 

 
 

Ook interesse in Market Me?

In november start de vijfde editie van Market Me, hét sales acceleratie traject waar start-ups hun verkoop versnellen en schalen. Blijf op de hoogte via de website van Start it @kbc

 
 

Ontdek de expertise van het VLAIO Netwerk

Op zoek naar coaching, advies of begeleiding op maat van jouw bedrijf? Zoek je een klankbord voor je plannen of wil je jouw netwerk uitbouwen? Duik snel in de schat aan individuele- of groepstrajecten van het VLAIO Netwerk! 

Snel naar de expertisedatabank