Woningpas nu ook beschikbaar voor ondernemingen

Publicatiedatum
Het toepassingsgebied van de woningpas, het digitaal paspoort van je woning, wordt uitgebreid. Vanaf nu kan je ook in naam van een onderneming de woningpas raadplegen en delen met derde partijen. Ondernemers kunnen de woningpas raadplegen via het e-loket voor ondernemers. Deze uitbreiding zorgt ervoor dat ondernemingen op een efficiëntere manier toegang hebben tot alle door de overheid gekende informatie over hun woning(en).

Woningen eigendom van onderneming

Tot op heden was de woningpas enkel beschikbaar voor natuurlijke personen, maar vanaf nu kunnen ook ondernemers de woningpas raadplegen voor woningen die in eigendom zijn van de onderneming. Een wettelijk vertegenwoordiger, zoals een zaakvoerder, algemeen of gedelegeerd bestuurder,... kan dit automatisch. Daarnaast kunnen zij ook toegangsrechten aan derden toekennen. Op die manier hebben medewerkers, boekhouders en andere belanghebbenden ook de mogelijkheid om als gebruiker de woningpas van de onderneming te raadplegen. Zowel een wettelijk vertegenwoordiger als gebruiker met toegangsrecht kunnen de woningpas in naam van de onderneming met derde partijen delen. Deze derde partijen kunnen nu zowel natuurlijke als rechtspersonen zijn. Zo kan een kandidaat- koper, kandidaat-huurder, immomakelaar, notaris of renovatieadviseur zich maximaal over de woning informeren.  

Renovatieverplichting

De timing voor de uitbreiding van de woningpas naar ondernemers is geen toeval. De renovatieverplichting voor residentiële gebouwen die in 2023 van start gaat, maakt van de woningpas een onmisbare tool. De woningpas zorgt niet alleen voor een administratieve vereenvoudiging, maar ondersteunt ook het volledige renovatietraject. De tool biedt een handig overzicht van de stappen die je moet doorlopen tijdens het (ver)bouwen, (ver)kopen of (ver)huren van de woning. Ook de volgorde van de uitvoeringswerken, de kostprijs, de resultaten van het EPC en de bijhorende premies vind je er terug.  

Snel toegankelijk via e-loket

Om de woningpas nog toegankelijker te maken, kunnen ondernemingen vanaf nu ook vanuit het e-loket voor ondernemers van VLAIO rechtstreeks naar de woningpas van hun woning(en) navigeren. 

 

 

Wat is de woningpas?  

Bij het (ver)bouwen, (ver)kopen of (ver)huren van een woning komen veel paperassen kijken. Daarom bundelde de Vlaamse overheid alle relevante info over je woning in de woningpas: een digitaal paspoort voor je huis. De woningpas bevat nuttige informatie rond energie, isolatie, de aanwezige installaties, uitgevoerde renovatiewerken waarvoor je een premie ontving, relevante bodeminformatie, informatie over de woningkwaliteit, de riolering, de mobiscore en stedenbouwkundige vergunningen.

Het bevat ook een tool waarmee je een eigen energiescore kan berekenen en de woningkwaliteitswijzer waarmee je de kwaliteit van jouw woning kan checken. Daarnaast kan je in de woningpas een overzicht vinden van nodige attesten bij (ver)koop, (ver)huur, (ver)bouw en een overzicht van beschikbare premies voor aanpassingswerken aan je woning. De woningpas werd gelanceerd in 2018 door VEKA , het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap en ontving al een ‘Henry van de Velde Design award’ als ‘Digital Product’ en een ‘e-Gov Award’ in de categorie ‘gebruiksvriendelijkheid.

 
 

Wat is e-loketondernemers.be?  

E-loketondernemers.be, een initiatief van het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), is een centraal en overkoepelend digitaal platform waar ondernemers of derden in naam van de onderneming subsidies, vergunningen, erkenningen, ... over de verschillende overheidsniveaus heen eenvoudig en veilig kunnen aanvragen en/of opvolgen. Daarnaast kan je er ook de gegevens van jouw onderneming terugvinden.