Nieuwe vergunning voor handel in alcohol en tabak
Verkoop je ethylalcohol, alcoholhoudende dranken of tabaksproducten waarop accijnzen betaald zijn in België? Dan heb je een vergunning nodig. Tot nu toe waren daar verschillende vergunningen voor nodig, maar sinds 1 mei 2025 is dat eenvoudiger: één vergunning volstaat.

Van drie naar één vergunning
De nieuwe vergunning 'Handelaar alcohol en tabak' vervangt deze drie aparte vergunningen:
- De vergunning 'Ethylalcohol en alcoholhoudende dranken – Handelaar'
- De beroepsaangifte '108/109' voor handel in tabaksfabricaten
- De beroepsaangifte '108/109' voor handel in ruwe tabak
(!) Vraag je nieuwe vergunning voor 31 oktober 2025
Ook als je al één of meerdere van deze vergunningen hebt, moet je de nieuwe, gecombineerde vergunning aanvragen. Je hebt hiervoor tijd tot 31 oktober 2025. Tot dan blijven je huidige vergunningen geldig.
(!) Uitzondering: horecazaken
Horecazaken die alcohol uitsluitend ter plaatse serveren, hebben deze vergunning niet nodig, maar wél een drankvergunning.
Doe je aan take-away of levering van alcoholhoudende dranken? Dan is de vergunning 'Handelaar alcohol en tabak' wél verplicht.
Hoe vraag je de vergunning aan?
Je hebt slechts één vergunning per btw-nummer nodig, ongeacht het aantal vestigingen. Bij je aanvraag moet je wel aangeven op welke locaties je welke producten verhandelt. De aanvraag gebeurt uitsluitend online via MyMinfin, via de toepassing 'Beheer en aanvraag van uw vergunningen inzake douane en accijnzen'. Aanvragen per post of e-mail zijn niet mogelijk. In MyMinfin krijg je een ontvangstbevestiging, een overzicht van je aanvraag en je nieuwe vergunning. Er is een handleiding beschikbaar om je te helpen bij de aanvraag.
Vragen over de nieuwe vergunning 'Handelaar alcohol en tabak'?
Ondernemers met vragen over de nieuwe vergunning voor handel in tabak en alcohol kunnen per e-mail terecht bij het bevoegde Team Vergunningen van de FOD Financiën, afdeling Douane en Accijnzen. Raadpleeg deze pagina voor de contactgegevens.