BOOST goedgekeurd: samen digitale leermiddelen testen in de klaspraktijk
De EdTech-sector boomt, maar sterke digitale leermiddelen vragen meer dan innovatie alleen. Ze moeten ook werken in de echte klaspraktijk. Met BOOST krijgt Vlaanderen voor het eerst een breed gedragen en praktisch kader om digitale leermiddelen systematisch te testen. In testbeds werken scholen, EdTech-bedrijven en kennisinstellingen samen aan kwaliteit, effectiviteit en impact, afgestemd op de noden van het onderwijs.
Waarom BOOST?
De EdTech-sector is internationaal in volle groei en Vlaanderen beschikt over sterke troeven om innovatieve leeromgevingen te ontwikkelen. Toch ontbrak tot nu toe een breed gedragen en praktisch kader om nieuwe digitale leermiddelen systematisch te testen in de klaspraktijk. BOOST brengt daar verandering in door het opzetten van zogenaamde testbeds: omgevingen waarin scholen, EdTech-bedrijven en kennisinstellingen samenwerken om digitale leermiddelen te evalueren op kwaliteit, effectiviteit en impact, afgestemd op de noden van het onderwijsveld.
Selectie en argumentatie
Het project werd geselecteerd omdat het rechtstreeks inspeelt op de beleidsdoelstellingen van de Vlaamse Regering rond digitalisering, innovatie en kwaliteitsvol onderwijs. BOOST zet in op:
- Het versterken van de samenwerking tussen EdTech-bedrijven, scholen en kennisinstellingen.
- Het ontwikkelen van een gestandaardiseerd Vlaams kader voor testbeds, gebaseerd op internationale best practices.
- Het vertalen van kwaliteitscriteria (zoals die van Leerpunt) naar meetbare indicatoren voor digitale leermiddelen.
- Het realiseren van minstens 16 testbedprojecten, met betrokkenheid van meer dan 50 scholen en meerdere kennisinstellingen.
- Het structureel verankeren van de resultaten en methodologie in het Vlaamse onderwijsbeleid.
Concrete aanpak en impact
BOOST voorziet in een gefaseerde uitrol van testbeds in het leerplichtonderwijs, met intensieve begeleiding van scholen door hogescholen en universiteiten. De resultaten worden opgevolgd door een stuurgroep waarin VLAIO en het kenniscentrum Digisprong vertegenwoordigd zijn. Het project levert niet alleen een praktisch bruikbare leidraad en evaluatierapporten op, maar organiseert ook infosessies, workshops en (inter)nationale events om kennisdeling en capaciteitsopbouw te stimuleren.
Financiering en governance
De Vlaamse Regering voorziet een subsidie van maximaal € 1.197.910 voor de uitvoering van BOOST, gefinancierd via het Fonds voor Innoveren en Ondernemen. De opvolging gebeurt door VLAIO, in nauw overleg met het kenniscentrum Digisprong en departement Onderwijs en Vorming.
Achtergrond en beleidskader
Het BOOST-project sluit naadloos aan bij de ambities van de Vlaamse Beleidsnota voor Economie, Wetenschap, Innovatie en Industrie, waarin Vlaanderen zich profileert als een toonaangevende kennisregio voor onderzoek en ontwikkeling van digitale technologieën. Ook het Vlaams Beleidsplan Artificiële Intelligentie (VBAI) en het Digiplan voor het onderwijs vormen een belangrijke basis voor deze investering. Binnen deze beleidskaders wordt ingezet op verantwoord gebruik van digitale toepassingen, kwaliteitsvolle digitale leermiddelen, professionalisering van onderwijsprofessionals en een veilige, inclusieve digitale leeromgeving.