Mode Unie: toekomstperspectieven

Wissel ideeën uit met elkaar en externe collega's om zicht te krijgen op de toekomst van de fashion retail en de mogelijke keuzes die rond vergroening gemaakt kunnen worden. We bespreken ambitieuze maar realistische ideeën en stellen een actieplan op om ze eventueel te implementeren in de eigen winkels.

Praktisch

Datum
Tijdstip
08.00 - 17.00 uur
Situering

Mode Unie Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL

Mode Unie is aangesloten bij UNIZO en is de sectororganisatie voor de fashion retail. Onder de koepelorganisatie Mode Unie zitten nog kleinere organisaties die actief zijn in specifieke segmenten (lederwaren, lingerie, schoenen, kleding, kleermakers…).

De kerntaken van de organisatie zijn (V³):

  • Verdedigen: belangenverdediging (diverse sectorale lobby dossiers, stakeholdersmanagement, sociale onderhandelingen,…)
  • Verenigen: faciliteren van netwerkmomenten en ervaringsuitwisseling tussen de leden, inspireren van leden op vlak van innovatie, trends,… (vergroening van de economie,…)
  • Voordelen: het aanbieden van een gratis dienstverlening, ledenvoordelen,…op maat van de sector

Het project dat Mode Unie voorstelt kadert binnen het Ondernemersforum in Perceel 4 en richt zich dus op de 2e kerntaak ‘Verenigen’. De bedoeling is om via de netwerkactiviteiten ondernemers ertoe aan te zetten om, onder begeleiding van experts, samen na te denken over bepaalde thema’s, om zelf bepaalde experimenten op te starten en nadien onderling de ervaringen te bespreken, delen, … en in sommige gevallen zelfs tot structurele samenwerkingsmodellen te komen, zowel horizontaal (onder collega’s uit de retail) als verticaal (met toeleveranciers).

Omdat de retailsector in permanente transitie en evolutie zit, moeten we de problemen binnen de sector ook op uiteenlopende vlakken aanpakken. Dit project richt zich daarom op een van de meest uitdagende actuele fronten, namelijk vergroening en duurzame keuzes maken binnen de mode. Denk aan aanbod, bedrijfsvoering, investeringen,… . Met steeds in het achterhoofd de mogelijkheden om de verkoopefficiëntie te verhogen, maar ook kansen die genomen kunnen worden in tijds- en kostenefficiëntie. Tot slot gaat het over ‘je klant leren verrassen’. Allemaal onderwerpen die de professionaliteit van hun winkel bevorderen.

Elke sessie gaat door in één van de winkels van de deelnemers. Zo kan elke deelnemende zaakvoerder praktische inspiratie opdoen door een korte rondleiding te krijgen in de winkel van de gastheer of –vrouw. Hierna begint de inhoudelijke sessie rond duurzaamheid onder leiding van een expert.

Voor wie?

Zelfstandige moderetailers die meer inzicht willen krijgen in de toekomstperspectieven voor de sector op gebied van duurzaamheid. Door met elkaar én met externe collega’s te netwerken worden ideeën uitgewisseld om een beeld te krijgen van de toekomst van de fashion retail en de mogelijke keuzes die rond vergroening kunnen gemaakt worden. We bespreken ambitieuze maar realistische ideeën en stellen een actieplan op om ze eventueel te implementeren in de eigen winkels.

Er worden telkens 2 datums opgegeven: de eerste heeft betrekking op Groep 1, de tweede op Groep 2 van dit perceel.

  1. Sessie 1: Groene energie voor winkels
    • 16 juni 2025 of 17 juni 2025
    • Expert: Pieterjan Verhaeghe, expert groene energieopwekking
    • Leer hoe je kunt overstappen op duurzame energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Ontdek de voordelen van energiebesparing en hoe je subsidies kunt aanvragen.
  2. Sessie 2: Afvalbeheer en recycling
    • 17 juni 2025 of 18 juni 2025
    • Expert: Yannick Muls, expert afvalverwerking (ex-Renewi)
    • Ontdek effectieve strategieën voor afvalbeheer en recycling. Leer hoe je afval kunt verminderen, hergebruiken en recyclen om de ecologische voetafdruk van je winkel te verkleinen.
  3. Sessie 3: Duurzame producten en verpakkingen
    • 18 juni 2025 of 19 juni 2025
    • Expert: Wim Pelgrims, expert verpakkingen Bagfactory
    • Verken de mogelijkheden van duurzame producten en verpakkingen. Leer hoe je milieuvriendelijke alternatieven kunt integreren in je assortiment en klanten kunt informeren over de voordelen. Meer specifiek denken we aan draagzakken, e-commerceverpakkingen,…
  4. Sessie 4 en 5: Communicatie
    • 19 juni 2025 (voor- + namiddag) of 20 juni (voor- + namiddag)
    • Expert: Hestia Perkisas, communicatie-expert PMO
    • Tijdens deze dag wordt er dieper ingegaan op praktische vragen rond communicatie over duurzaamheid:
      1. Hoe ga je om met klanten die naar ecolabels, productieprocessen (die al dan niet ecologisch zijn) vragen: pak je het proactief of retroactief aan?
      2. Wat is wettelijk toegestaan volgens FOD Economie en wat niet?
      3. Hoe ga je greenwashing tegen – hoe communiceer je authentiek?
      4. Hoe deel je je klantengroepen in om dergelijke communicatie op te zetten?
  5. Sessie 6, 7 en 8: Milieuvriendelijke Winkelinrichting
    • 20 juni (voor- + namiddag) + 23 juni 2025 of 24 juni (voor- + namiddag) + 25 juni 2025
    • Expert: Guillaume Van Moerkercke, interieurarchitect
    • Ontdek hoe je je winkel milieuvriendelijk kunt inrichten. Leer over duurzame materialen, energie-efficiënte verlichting en andere groene initiatieven die je winkel aantrekkelijker maken voor milieubewuste klanten. Opdeling van de sessies:
      1. Duurzame bouw/interieurmaterialen
      2. Energie-efficiëntie (warmen, koelen, isoleren, verlichten,…)
      3. Uitzicht/esthetiek koppelen aan het gebruik van duurzame materialen: weg van het ‘geitenwollensokken’ verhaal. We gaan praktisch aan de slag om het ecologische ontwerp van je winkel hedendaags te laten ogen
  6. Sessie 9: Duurzame aanbodkeuze deel 1
    • 24 juni 2025 of 26 juni 2025
    • Expert: Creamoda, Belgische federatie voor modemerken
    • Er wordt dieper ingegaan waarop je kan letten bij het selecteren van je merkenaanbod: Welke kritische vragen kan je stellen ter staving van de duurzaamheidscommunicatie van merken? Wat zijn valkuilen in de keuze van je aanbod?
  7. Sessie 10: Duurzame aanbodkeuze deel 2
    • 25 juni 2025 of 27 juni 2025
    • Expert: Cosh, innovatief platform voor duurzame mode
    • Het bos door de bomen zien in de wereld van de ecolabels. Welke zijn erkent in België en EU? Op welke voorwaarden worden deze beoordeeld? Waar staan ze voor? Hoe mag je ze gebruiken (of net niet) in je communicatie?

Totale deelnameprijs voor winkeliers

1.110 euro + btw voor begeleiding, gastsprekers en inhoudelijke workshops

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
1.110 euro + btw voor begeleiding, gastsprekers en inhoudelijke workshops
Organisator
UNIZO i.s.m. Mode Unie

Praktisch

Datum
Tijdstip
08.00 - 17.00 uur
Situering

Mode Unie Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL

Situering

Adres

Mode Unie Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL