Lab: Internationale distributeurs

Leer in 4 halve dagen hoe je een (inter)nationaal distributeurnetwerk selecteert, opzet, aanstuurt, opvolgt en behoudt.

Deze unieke workshop doorloopt chronologisch alle problemen, conflicten en uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd bij het opstarten, onderhouden en evalueren van een distributeurnetwerk.

Dit event is afgelopen

Programma 

Sessie 1 - De psychologie van de distributeur & opzetten van een distributeurnetwerk

  • Hoe denkt een distributeur?
  • Hoe een distributeur engageren? 
  • Wat is belangrijk voor een distributeur?
  • Hoe kan je maximale impact op de distributeur behouden?
  • Bepaal het profiel van je distributeur
  • Hoe een (inter-)nationaal distributeurnetwerk opzetten, uitbouwen en houden op lange termijn?
  • Hoe maak je jouw distributeurs tot ambassadeurs van je merk?
  • Impact van distributeurnetwerk op je salesorganisatie?
  • De distributeursovereenkomst

Sessie 2 - Valideren en verlonen van distributeurs

  • Formuleren van doelstellingen (kwalitatief en kwantitatief)
  • Meten van de performantie van je distributeurs
  • Durf prijzen en marges anders te bekijken
  • Hoe beheers je het prijsbeleid van je distributeur in de verschillende markten?
  • Omgaan met distributeurs die fluctueren in omzet
  • Bewaak de financiële gezondheid van je distributeur

Sessie 3 - Verkopen via distributeurs

  • Omgaan met een distributeur die niet opgestart raakt
  • Hoe nieuwe producten succesvol lanceren in een distributeurnetwerk?
  • Marketingcommunicatie met distributeurs
  • Belonen van distributeurs – hoe maak je er ambassadeurs van? 
  • Controleren van distributeurs?

Sessie 4 - Conflicten met distributeurs & omgaan met feedback

  • Vermijden van channel conflicten
  • Hoe vermijden dat een distributeur jouw bedrijf verlaat voor een concurrent?
  • Hoe 'nee' zeggen tegen een distributeur en waarom dat sterk kan werken?
  • Beëindigen van distributeurovereenkomst

Spreker

Dit traject wordt opgezet samen met Peter Rabijns van de GroeiVersnellers.

Voor wie?

Voor salesmanagers, exportdirecteurs,...

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
€550, ontbijt inbegrepen
Organisator
Voka

Dit event is afgelopen

Locatie

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty) Kapellestraat 138 8020 Oostkamp