Lab: Employer Branding - een brug tussen hr en marketing

Vaak zijn marketing en hr twee aparte afdelingen in een bedrijf. In dit Lab verenigen we die twee om tot een gemeenschappelijk actieplan te komen rond employer branding. Welke acties voert u het best? Hoe stemt u onboarding af op geleverde marketinginspanningen? Wat is de EVP? Hoe zorgt u voor een unieke en samenhangende aanpak in employer branding?

Dit event is afgelopen

Sessie 1: Waarom Employer Branding?

Deze sessie dient om inzicht te geven in de achtergrond van employer branding. Waarom moet u als bedrijf inzetten op dit topic en wat komt er allemaal bij kijken? Wie is betrokken binnen de organisatie en hoe moet worden samengewerkt?

We vertrekken vanuit de definitie van EB en proberen deze concreet te maken a.d.h.v. de missie/visie van de deelnemende bedrijven. Elk van hen zal in deze sessie in kaart brengen wie betrokken is binnen de organisatie, wat de huidige structuur & organisatie is en hoe de interne bedrijfscultuur eruitziet. Finaal zorgen we ook dat er een 0-meting kan worden uitgevoerd. Dit om het succes van de uitrol van de campagne te kunnen meten. Daarna gaan we aan de slag om een Employer Branding Canvas op te maken dat een goede weergave is van de ideale situatie binnen het bedrijf. Vanuit dit canvas proberen de deelnemers een aanzet te geven voor een Employee Value Proposition.

Sessie 2: Strategie

Deze sessie dient om vanuit de situatieanalyse en eerste stappen uit sessie 1 een strategisch plan op te zetten. Een framework hoe de employer branding zal worden aangepakt. Welke keuzes maken we intern en hoe betrekken we de medewerkers? Hoe positioneren we ons in de markt en hoe gaan we daar het verschil maken als werkgever?

Hier dienen hr & marketing samen te werken. Hr dient in kaart te brengen welke voordelen uniek zijn binnen de organisatie (voor de werknemers). Marketing zal deze verwerken in het plan en zorgen dat de unieke voordelen voldoende geboost worden. Vervolgens gaan we de doelgroepen definiëren. Welke vacatures komen frequent voor? Hiervoor kan een talentenpool aangelegd worden. Voor vacatures die slechts af en toe voorkomen dient eveneens een plan van aanpak te worden uitgewerkt. Met deze info wordt dus een positionering uitgewerkt, een communicatieplan (welke kanalen gebruiken we op welk moment met welke boodschap) en een timing voor de uitrol van de campagne. Vervolgens kijken we hoe u de strategie kunt omzetten in een creatief concept dat aanleunt bij het DNA van het bedrijf en het EVP dat werd bepaald in de eerste sessie.

We zorgen met een 360°-brainstorm voor ideeën voor de marketingafdeling die op basis daarvan een grafisch conceptvoorstel zal uitwerken.

Sessie 3: Uitrol, analyse & bijsturing

Tijdens deze sessie kijken we hoe hr & marketing moeten samenwerking om de campagne te lanceren, de eerste resultaten te interpreteren en hoe ze samen kunnen zorgen dat de inspanningen maand na maand verbeterd worden.

Hierbij dienen we inzicht te geven in hoe we de cijfers & successen van de campagne kunnen interpreteren. Welke kanalen werken, welke niet? Slaat de boodschap aan en worden de vooropgestelde doelen behaald? Indien wel, hoe kunnen we dit opschalen en indien niet, wat moet anders en beter? Hoe zorgen we voor een dashboard waarbij de afdelingen samen de resultaten in realtime kunnen bekijken en elke actie correct kunnen interpreteren?

In deze sessie kijken we ook naar de volledige candidate journey & de rekruteringsfunnel die potentiële kandidaten doormaken. Welke beleving bezorgen we onze potentiële kandidaten en hoe kunnen we dit verder verbeteren?

Sessie 4: Tools, Trends, Tips & Tricks

Deze sessie wil praktische handvaten meegeven aan de deelnemende bedrijven. Welke tools kunnen door de hr- of marketingmedewerkers ingezet worden doorheen de volledige employer branding campagnes? Van strategie over concept tot uitrol. Welke trends merken we op op de arbeidsmarkt en binnen employer branding? Wat werkt op vandaag, hoe communiceert u best en wat mag u vooral niet gaan doen?

We geven concrete tips & tricks over het schrijven van wervende vacatureteksten en aantrekkelijke posts voor de social media. Tot slot geven we ook inzicht in veelgebruikte tools die zorgen voor het structureren en automatiseren van uw employer branding. We eindigen deze laatste sessie met een uitgebreide vragenronde om zo nog meer praktijkinzicht & -kennis met u te kunnen delen.

Inschrijven voor dit Lab kan via deze link. Voor meer info kunt u terecht bij Joyce Simoens

Doelgroep

Dit Lab is uitermate geschikt voor hr- en marketingmedewerkers (10% korting bij een tweede inschrijving van dezelfde onderneming). 

Spreker

“Een digitale marketingpartner die mijn bedrijf laat groeien, met experts binnen alle online facetten van digitale marketing”, dat is hoe klanten reageren wanneer hen de vraag gesteld wordt wie Digital KIXX voor hen is. Kixx helpt ondernemingen bij het vertalen van uw waarden en doelen. De centrale vraag is steeds: Hoe kan een onderneming zich duurzaam onderscheiden van de concurrentie?

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
550 euro (excl. btw)
Organisator
Voka

Dit event is afgelopen

Situering

Adres

Voka | Brugge (O-Forty) Kapellestraat 138 8020 Oostkamp