Lab Design Thinking

Design Thinking vindt plaats buiten het gebouw, in de markt, met echte gebruikers. Het is een iteratieve cyclus van denken, vragen stellen en antwoorden, een prototype bouwen, testen, er van leren en dan weer gaan nadenken. Design thinking zal je helpen om de échte noden en ‘jobs to be done’ van je klanten te kennen en (samen) in kaart te brengen.
In deze doe-cursus leer je hoe je design thinking in je dagelijkse praktijk kan inzetten door een stukje theorie, praktische oefeningen en het aanleren van de nodige tips en tricks. Je maakt kennis met de aanpak die een design thinker volgt om noden, wensen en trends te vertalen naar nieuwe business. Je leert hoe je analytisch kan denken met een intuïtieve mindset. Door een hands-on aanpak zorgen wij ervoor dat deze aanpak en tools onmiddellijk toepasbaar zijn in je eigen werkomgeving.

Dit event is afgelopen

Programma

  • Inleiding, inleving en probleemdefinitie

We lichten de design thinking methode toe en reiken een aantal tools aan om je in te leven in je gebruiker (“empathize”). Vervolgens gaan we de “pains”, “gains” en “jobs to be done” van je gebruikers in kaart brengen. Tenslotte lichten we toe hoe je je probleem scherp kan stellen in de vorm van een “design challenge”: de zgn. “How might we ?” vraag (“define”)

  • Ideeëngeneratie

Deze module is volledig gewijd aan het genereren van ideeën en oplossingen. We starten met het aanreiken en toelichten van een aantal ideation tools waarvan we er één meteen in de praktijk gaan toepassen in kleinere groepjes. Door te vertrekken van relevante trends, technologieën en alternatieve business modellen gaan we via deze ideation de scope opnieuw verbreden en oplossingen bedenken voor de “jobs to be done”.

  • Prototypen, valideren & pitchen 

Je gaat aan de slag met de geselecteerde waardeproposities en er worden een aantal tools aangereikt om deze om te zetten in eenvoudige tastbare en/of niet-tastbare prototypes. We sluiten af met een pitching moment waarin je je oplossing en/of prototype presenteert aan de andere deelnemers van de opleiding. 

Doelgroep

Voor iedereen die, naast de gekende analytische tools, een creatieve en oplossingsgerichte denkwijze wil aanleren, waarbij de gebruiker centraal staat.

Wij verwelkomen een multidisciplinaire groep van bedrijfsleiders, ondernemers, ingenieurs, R & D managers, financiële en HR-verantwoordelijken, aankopers, product managers, sales managers en marketeers. Designers zijn uiteraard ook welkom!

Sprekers

Joost Thurman en Xavier Speeleveld van The argonauts.

Meer informatie

Contacteer Carolien Jans via carolien.jans@voka.be of 014 56 30 30.

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
Voka-leden: € 550 (excl. btw), Niet-leden: € 715 (excl. btw)
Organisator
Voka
Thema's

Dit event is afgelopen

Locatie

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen (locatie Geel) Kleinhoefstraat 9 2440 Geel