Artificiële intelligentie in zelfstandige supermarkten
Buurtsuper.be is aangesloten bij UNIZO en is de sectororganisatie voor de food retail. Onder de koepelorganisatie Buurtsuper.be ressorteren nog kleinere organisaties die actief zijn in specifieke segmenten (buurtsupermarkten, kaasspeciaalzaken, groenten- & fruitwinkels, dagbladwinkels & convenience stores,…).
Dit event is afgelopen
Buurtsuper.be: WJ1 Groep 4 – Perceel 2
Buurtsuper.be is aangesloten bij UNIZO en is de sectororganisatie voor de food retail. Onder de koepelorganisatie Buurtsuper.be ressorteren nog kleinere organisaties die actief zijn in specifieke segmenten (buurtsupermarkten, kaasspeciaalzaken, groenten- & fruitwinkels, dagbladwinkels & convenience stores,…).
De kerntaken van beide organisaties zijn (V³):
- Verdedigen: belangenverdediging (diverse sectorale lobby dossiers, stakeholdersmanagement, sociale onderhandelingen,…)
- Verenigen: faciliteren van netwerkmomenten en ervaringsuitwisseling tussen de leden, inspireren van leden op vlak van innovatie, trends,… (digitalisering van de economie,…)
- Voordelen: het aanbieden van een gratis dienstverlening, ledenvoordelen,…op maat van de sector
Het project dat Buurtsuper.be voorstelt op hun 2e kerntaak ‘Verenigen’. De bedoeling is om via netwerkactiviteiten de ondernemers ertoe aan te zetten om, onder begeleiding van experts, samen na te denken over bepaalde thema’s, om zelf bepaalde experimenten op te starten en nadien onderling de ervaringen te bespreken, delen,… en in sommige gevallen zelfs tot structurele samenwerkingsmodellen te komen, zowel horizontaal (onder collega’s uit de retail) als verticaal (met toeleveranciers).
Speciale aandacht tijdens dit project gaat naar communicatie, expansie, digitalisering, ecologie en duurzaamheid.
De sleutelwoorden van dit project zijn dan ook:
- Duurzame investeringen
- Energietransitie
- Implementatie van duurzame richting in communicatie naar consument en personeel
- Consumenten te sensibiliseren in hun aankoopgedrag
- Veranderend consumentengedrag
- Veranderde visie op werken van personeel in het algemeen en in de retail => zingeving
- Digitalisering (omnichannel) en ecologische gevolgen hiervan
- Groene innovatie
- Visie op vers
- Co-creatie/kruisbestuiving zowel horizontaal als verticaal (tussen retailers onderling, maar ook tussen retailers en toeleveranciers)
- Nieuwe waarden creëren
- Bestaande bedrijfskolommen en manieren van bedrijfsvoering in vraag stellen
- Duurzame producten koppelen aan beleving in de winkel
Voor wie?
Zelfstandige food retailers (zaakvoerders van (buurt)supermarkten, convenience stores,…) die meer inzicht willen krijgen in de toekomstperspectieven voor de sector op gebied van bovenstaande sleutelwoorden. Door met elkaar én met collega’s te netwerken worden er ideeën uitgewisseld om een beeld te krijgen van de toekomst van de food retail. Ambitieuze, maar realistische ideeën worden bezocht, besproken en een actieplan opgesteld om deze eventueel te implementeren in de eigen winkels.
Wat komt er aan bod tijdens dit traject?
Workshop rond artificiële intelligentie in zelfstandige supermarkten, gebracht door AI-experte Liesbeth Cornelis
Avondprogramma met een uitgebreid diner en overnachting op locatie
Maandag 30 juni
Na het ontbijt neemt onze Nederlandse zusterorganisatie Vakcentrum ons mee op bezoek bij een aantal innovatieve supermarkten in de regio, met persoonlijke rondleiding door de zaakvoerders
Lunch en – afhankelijk van de interesse – eventueel nog extra winkelbezoeken in de namiddag
Dit traject bevat:
- Sessie 1
- 28 juni 2025 (avond)
- Workshop ‘Nood aan introductie van AI in food retail’
Nederlandse sectororganisatie Vakcentrum geeft een workshop over de huidige stand van zaken op vlak van digitalisering van de food retail in Nederland. Traditioneel lopen de concepten daar iets voor op die van Vlaanderen. Dit wordt gezien als korte termijn toekomstperspectief en geldt als inspiratie voor het investerings- en strategisch vlak.
- Sessie 2
- 29 juni 2025
- Artificiële Intelligentie in zelfstandige supermarkten – Deel 1 (voormiddag)
De eerste sessie over AI heeft twee thema’s:
Introductie tot AI:
- Wat is kunstmatige intelligentie?
- Mythen en feiten over AI
- Waarom AI relevant is voor kleine zelfstandigen
- Toepassingen van AI in de supermarkt
- Slimme voorraadbeheer en automatische bestellingen
- Klantgedrag analyseren en gepersonaliseerde aanbiedingen
- Prijsoptimalisatie en concurrentieanalyse
- AI-ondersteunde kassasystemen en zelfscankassa’s
- Wat is kunstmatige intelligentie?
- Sessie 3
- 29 juni 2025
Artificiële Intelligentie in zelfstandige supermarkten – Deel 2 (namiddag)
De tweede sessie over AI heeft deze twee thema’s:
- Praktijkvoorbeelden
- Casestudy’s van kleine supermarkten die AI succesvol inzetten
- Demonstratie van eenvoudige AI-tools (zoals ChatGPT, kassadata-analyse, enz.)
- Zelf aan de slag
- Welke AI-tools zijn laagdrempelig en betaalbaar?
- Hoe begin je met AI zonder technische kennis?
- Checklist: eerste stappen naar AI-integratie in je winkel
- Praktijkvoorbeelden
- Sessie 4
- 30 juni 2025 (voormiddag)
- Workshop ‘Nood aan duurzame investeringen in food retail’
Nederlandse sectororganisatie Vakcentrum geeft een workshop over de huidige stand van zaken op vlak van duurzaamheid van de food retail in Nederland. Traditioneel lopen de concepten daar iets voor op die van Vlaanderen. Dit wordt gezien als korte termijn toekomstperspectief en geldt als inspiratie voor het investerings- en strategisch vlak.
- Sessie 5
- 30 juni 2025 (namiddag)
- Implementatie en praktijkaftoetsing
Gedurende de namiddag worden concepten bezocht die bovenstaande inhoud (digitalisering, AI en duurzaamheid) op een slimme manier toepassen. Er worden gedurende 4 uur minstens vijf concepten bezocht waar we te woord worden gestaan door de eigenaar/gerant/ondernemer. Zo krijgen we een beeld van de haalbaarheid van de verschillende ideeën/investeringen/concepten.
Specifieke begeleiding:
- Liesbeth Cornelis, communicatie- en AI experte voor retail
- Patricia Hoogstraaten, directeur Vakcentrum
Algemene begeleiding:
- Luc Ardies, directeur Buurtsuper.be
Totale deelnameprijs voor winkeliers:
555 euro + btw voor begeleiding, gastsprekers en inhoudelijke workshops. Zelfde prijs voor niet-leden.