Is je idee, plan of project haalbaar?

Wil je weten of je zal kunnen leven van je eigen onderneming? Onderzoek dan zeker de haalbaarheid van je project!

Wat is haalbaarheid?

Een project is haalbaar als je de doodpuntomzet (= de omzet die je moet realiseren om alle kosten te dekken) kan realiseren.

Je kan op verschillende manieren naar de haalbaarheid van je project kijken:

  • Interne haalbaarheid: Kan je op die locatie, met de voorziene openingsuren/werkuren, met het voorziene team deze omzet realiseren?
  • Externe haalbaarheid: Is er een voldoende grote markt voor je product/dienst? Hoeveel concurrentie is er? Is er nog plaats voor jou op die markt?

Hoe onderzoek je de haalbaarheid?

Probeer een zicht te krijgen op deze vragen:

  • Welke investeringen moet je doen om op te starten?
  • Hoeveel omzet moet je draaien?
  • Hoeveel potentiële klanten zijn er voor je onderneming?
  • Welk ondernemersloon kan/wil je verdienen?

Het startkompas

Wij ontwikkelden het startkompas, een instrument om de haalbaarheid van jouw zaak te onderzoeken. Het startkompas bestaat uit:

1. Het beschrijvende luik

Bevat de onderdelen:

  • Projectvoorstelling: Wat is je idee? Beschrijf je plannen. Waarom zal jouw project slagen? Wat houdt jou nog tegen om te starten?
  • Omgevingsanalyse: Hoe zien de markt en jouw omgeving eruit? Wie zijn je klanten, je concurrenten, je leveranciers, je partners? Welke trends spelen een rol?
  • Commercieel plan: Hoe commercialiseer je jouw idee (product, plaats, prijs, promotie)?
  • Organisatieplan: Hoe zal je jouw onderneming concreet organiseren?

2. Het financiële luik

De omzetting van het concept omzet in cijfers, over een periode van tenminste twee jaar:

  • Welke investeringen plan je?
  • Hoe financier je de investeringen voor de start ?
  • Wat zijn de vaste (= terugkerende) kosten op jaarbasis?
  • Welke marge blijft over om de vaste kosten te dekken?
  • Welke omzet moet je minimaal realiseren om alle kosten te dekken (doodpuntomzet)?

De doodpuntomzet bepaalt of je project intern en extern haalbaar is in relatie tot:

  • de geplande investeringen
  • de financiële middelen
  • de vaste kosten
  • je persoonlijke doelstellingen
  • het marktpotentieel
  • de marktspelers

Is het project niet haalbaar of is er een groot risico? Herbekijk je project: doorloop opnieuw het startkompas en sleutel aan je project. Zien de haalbaarheid en de risicograad er positief uit? Werk het definitief ondernemingsplan uit. Download het Startkompas (xlsx-bestand). Het startkompas is ook in pdf-versie beschikbaar.

Wie kan jou helpen bij een haalbaarheidsonderzoek?

Wij ondersteunen heel wat coaching- en adviestrajecten voor starters en ondernemers. Er zijn vele mogelijkheden, afhankelijk van de fase waarin je zit. Er zijn ook trajecten waarin je ondernemersidee diepgaand geanalyseerd wordt zodat je zicht krijgt op de haalbaarheid en in de sterke en zwakke punten van jouw plan.

Voor ondernemende jongeren en studenten is er een bijzonder ondersteuningsaanbod.