Veilig op café en restaurant: 10 regels voor horecaondernemers
*LAATSTE UPDATE: 27 JULI 2020*
Vanaf 8 juni 2020 mag de horeca weer openen, mits het volgen van een veiligheidsprotocol zoals bepaald door de Nationale Veiligheidsraad. Deze sectorspecifieke maatregelen zijn er om de gezondheid van jezelf, je personeel en je gasten te beschermen. Gelukkig zijn de meeste coronamaatregelen ons ondertussen wel bekend: handen ontsmetten, anderhalve meter afstand houden en eigen werkmateriaal gebruiken.
Gids voor een veilige heropstart van de horeca
De richtlijnen hieronder zijn gebaseerd op de gids van de FOD Economie, die de preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen restaurateurs/café-uitbaters, hun personeel en hun klanten bevat. Je kan deze gids hier downloaden. Ook is aangeraden de ‘Generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan’ van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg re raadplegen.
Om jouw zaak goed voorbereid weer op te starten, vatten we hieronder de voornaamste regels hier samen:
1. Creëer anderhalve meter tussen jouw tafels
Je moet je zaak zo opstellen dat de 1,5 meter tussen de gasten die aan verschillende tafels zitten, gewaarborgd is, ook wanneer de gasten naar de toiletten gaan. Het aantal tafels in jouw zaak moet je hieraan aanpassen.
Ook elders in jouw zaak moeten jouw gasten de afstandsregel respecteren, zoals aan de kassa, op het terras, in de toiletten, op de parking … geldt de afstandsregel. Elk contact met andere klanten en het personeel moet in alle omstandigheden tot een minimum beperkt worden, en steeds met 1,5 meter afstand.
Van deze regel kan je alleen afwijken bij installatie van een voldoende hoge barrière, zoals bijvoorbeeld plexiglas van 1,8 meter hoog.
2. Zorg voor goede ventilatie
Je kan best de luchtverversingssnelheid in jouw zaak verhogen en zo veel mogelijk buitenlucht aanvoeren, hetzij door natuurlijke verluchting, hetzij door middel van mechanische ventilatie. Bij gebruik van mechanische ventilatiesystemen is het onderhoud volgens de instructies van de fabrikant, met name wat de reiniging en vervanging van de filters betreft, van essentieel belang.
3. Zet maximaal in op hygiëne door je personeel goed in te lichten
Neem tijdig contact met je personeel - inclusief uitzendkrachten en stagiairs -, en met externen zoals klanten, leveranciers en anderen die met uw onderneming in contact komen, om hen te informeren over de (nieuwe) hygiëneregels die gelden in jouw zaak. Heel wat mensen zullen concrete vragen hebben. Zorg dat duidelijk is tot wie ze zich kunnen richten.
We geven hier een oplijsting van de voornaamse hygiënerichtlijnen die gelden voor de organisatie van jouw personeel:
- Zorg vóór de heropening voor een complete reiniging en ontsmetting van alle materialen en ruimtes.
- Jouw personeel moet een mondmasker of ander alternatief in stof dragen op de werkvloer, behalve voor functies waarbij je altijd anderhalve meter afstand kan houden.
- Stel handgel of ontsmettingsmiddelen ter beschikking aan de in- en uitgang en waar nodig, zoals aan de toiletten of op het terras. Jouw personeel moet de handen voortdurend wassen en ontsmetten.
- Hygiëneregels bij het aankleden van de tafels:
- Zet géén boterpotjes, zout- en pepervaatjes, olie en azijn, ketchupflesjes, broodmandjes, siervoorwerpen… op tafel. Geef voorkeur aan individueel verpakte porties;
- Gebruik geen menu- en drankenkaart maar borden aan de wanden of andere alternatieven. Indien er toch een menu- of drankenkaart wordt gebruikt, reinig deze grondig na iedere klant;
- Gebruik zo veel mogelijk papieren tafellakens, napperons, placemats, servetten.
- Hygiëneregels bij aankomst van de gasten:
- Laat niet-automatische deuren zoveel mogelijk open staan;
- Gasten hangen zelf hun jassen en accessoires weg.
- • Hygiëneregels bij het afruimen:
- Reinig en ontsmet tafel, stoelen en het gebruikte materiaal grondig na iedere klant;
- Ook eventueel gebruikte spellen zoals darts of biljart moeten na elk gebruik ontsmet worden (deze spellen zijn trouwens enkel toegelaten indien de afstand van 1,5 m kan gerespecteerd worden);
- Glazen, tassen, servieswerk, bestekken moeten na ieder gebruik gewassen worden met zeep en worden gespoeld.
- Hygiëneregels in het sanitair:
- Voorzie uitsluitend papieren doekjes of papier op rol, en afsluitbare vuilnisbakken.
- Voorzie uitsluitend papieren doekjes of papier op rol, en afsluitbare vuilnisbakken.
4. Communiceer duidelijk met je gasten
Afficheer bij de ingang van je zaak duidelijk de coronamaatregelen die van toepassing zijn in jouw zaak. Doe ook al het mogelijke om de fysieke afstand van 1,5 m zo goed mogelijk na te streven. Werk bijvoorbeeld met vloermarkeringen of duidelijke gemarkeerde wacht- en looppaden buiten en binnen in de horecazaak.
Doe een welkomstgesprek met je klanten waarbij je hen de voorziene preventiemaatregelen en de coronaregels toelicht.
5. Werk zoveel mogelijk op reservatie
Laat je gasten zoveel mogelijk op voorhand een tafeltje reserveren. Zo vermijd je drukte aan de ingang van je zaak, en kan een vlotte en vooral veilige service aan je gasten. Meld ook dat cash betalen momenteel niet wenselijk is.
6. Laat maximaal 10 gasten per tafel toe
Maximaal 10 personen kunnen samen aan een tafel zitten. Het is een individuele verantwoordelijkheid van de klant om de regels van de sociale bubbel te respecteren.
7. Begeleid jouw gasten naar hun tafel
Je kan best zelf je gasten bij aankomst begeleiden naar hun tafel. Zo vermijd je door elkaar geloop. Je kan aan de ingang van je zaak een bordje plaatsen ‘wait to be seated’ of ‘wacht hier op jouw tafel’.
8. Verbied rechtstaand consumeren
Jouw klanten moeten verplicht zittend consumeren. Gebruik van statafels en de toog of bar is momenteel verboden. Je gasten mogen dus niet rechtstaand bestellen of consumeren.
In een kleine eenmanszaak is het toegelaten dat één gast aan de toog bestelt, op voorwaarde dat de social distancing gerespecteerd wordt.
9. Registreer de contactgegevens van één klant per tafel
Sinds eind juli 2020 moet je de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, verplicht registreren bij aankomst en bewaren gedurende 14 kalenderdagen. Die contactgegevens mogen enkel worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd.
10. Sluit om 1.00 u
Cafés, bars en restaurants sluiten de deuren om 1.00 u ‘s nachts, tenzij de lokale overheid beslist dit uur te vervroegen.
! Update eind juli 2020: Nachtwinkels moeten sluiten om 22.00 uur ‘s avonds
Veilig op café en restaurant.
10 regels voor gasten.
Eindelijk, weer samen met vrienden en geliefden genieten van een glas of etentje! Je dient wel het veiligheidsprotocol van de horeca te volgen om de gezondheid van jezelf, jouw gezelschap en het personeel van de zaak die je bezoekt te beschermen. We vatten ze hier voor je samen:
- Reserveer zoveel mogelijk op voorhand.
- Annuleer je reservatie als jij of iemand in jouw gezelschap ziektesymptomen vertoont.
- Zorg voor een goede handhygiëne en raak alleen voorwerpen aan die je nodig hebt.
- Wacht bij aankomst tot iemand je begeleidt naar jouw tafel.
- Blijf zitten aan de aan jou toegewezen tafel tijdens je bezoek, tenzij bij gebruik van het sanitair.
- Hoest of nies in je elleboog of in een papieren zakdoek die je onmiddellijk nadien weggooit in een vuilnisbak met een deksel.
- Respecteer de social distancing met iedereen die niet tot jouw tafelgezelschap behoort.
- Volg steeds de aanwijzingen van de bediening en de richtlijnen geafficheerd in de horecazaak.
- Betaal zoveel mogelijk elektronisch, liefst contactloos.
- Respecteer het sluitingsuur van 1.00 u ’s nachts of vroeger indien bepaald door de lokale overheid.