Impact op talent

Samenwerken met jongeren

STEM in onderwijs

  • 1

    Scholen kunnen kiezen om een toegewijd STEM-vak in te richten, waarbij leerinhouden en vaardigheden uit verschillende STEM-disciplines geïntegreerd aangebracht worden. Ze kunnen ook inzetten op het integreren van STEM in afzonderlijke vakken. Dit kan sterk verschillen afhankelijk van de studierichting.

  • 2

    Het STEM-domein omvat verschillende studierichtingen. Geclassificeerde STEM-studierichtingen voor secundair onderwijs kan je raadplegen op de website van Onderwijskiezer. Voor het hoger onderwijs kan je STEM-opleidingen per opleidingsgraad, bijvoorbeeld voor professionele bachelors, raadplegen.

  • 3

    Het Vlaams onderwijs telt acht studiedomeinen of interessegebieden, waarvan STEM één is. Leerlingen kiezen voor een van deze studiedomeinen bij de start van de tweede graad. Elk studiedomein heeft verschillende studierichtingen, variërend van eerder abstract en theoretisch tot meer praktisch.

  • 4

    STEM is een onderwijsdoel en behoort tot een van de zestien wetenschapsdomeinen bepaald in de cesuurdoelen (tweede graad) en specifieke eindtermen (derde graad).

  • 5

    Sommige scholen profileren zich als STEM-school. Zij pakken de verschillende disciplines van STEM geïntegreerd en interdisciplinair aan. Dit geïntegreerd STEM-onderwijs heet STEM-didactiek en omvat vijf kenmerken:

    1. Integratie van STEM-leerinhouden
    2. Probleemgebaseerd leren
    3. Onderzoekend en ontwerpend leren
    4. Coöperatief leren
    5. Evidence informed

    Organisaties zoals STEM voor de basis en iSTEM begeleiden scholen en leerkrachten die willen inzetten op STEM-didactiek om bovenstaande vaardigheden te ondersteunen.

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: