Veilig naar de kapper. 10 tips voor kapperszaken

Goed nieuws! Het licht staat op groen voor de contactberoepen zoals schoonheidssalons, niet-medische pedicure zaken, nagelsalons, kapperszaken, barbiers en tatoeage- en piercingsalons. Vanaf maandag 18 mei kan je jouw kapperszaak weer openen en komaf maken met de verwilderde coronacoupe van je klanten. 

Je moet je wel aan strikte veiligheidsvoorschriften houden om de gezondheid van jezelf, je personeel en je klanten te beschermen. We vatten de 10 voornaamste maatregelen hier voor jou samen: 

kapperszaak

1. Werk alleen op afspraak

De komende periode mag je enkel op afspraak werken. Je klanten mogen voorlopig dus niet onaangekondigd bij je langskomen voor een spontane kappersbeurt. De afspraak duurt ook niet langer dan de termijn strikt noodzakelijk voor de behandeling. 

2. Informeer je klanten over het verloop van het kappersbezoek

Door de strikte veiligheidsvoorschriften ziet het vertrouwde kappersbezoek van je klant er voorlopig heel anders uit. Tijdens het maken van de afspraak doe je er daarom goed aan je klant in te lichten over de coronamaatregelen die gelden in jouw salon. Zo weet je klant waaraan hij of zij zich mag verwachten, en komt je klant goed voorbereid naar zijn of haar afspraak. 

Zie hier onze poster met vuistregels voor klanten - je kan deze op je website plaatsen, naar je klanten mailen, aan je raam afficheren en/of mondeling toelichten bij het maken van de afspraak. 

3. Ontvang maximaal 1 klant per 10m² of voorzie wanden

Voor jouw salon geldt in principe dezelfde regel als voor de winkels: je mag slechts één klant per 10m² ontvangen, met uitzondering van zaken met een oppervlakte kleiner dan 20m². Voor deze zaken is het wel mogelijk om 2 klanten te ontvangen mits een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon gegarandeerd is.

Omdat kappers hun dienstverlening in verschillende stappen organiseren - haar kleuren, permanent, ... - waarbij de klant steeds over een individuele plaats beschikt, kan je wel flexibel omgaan met dit maximum aantal toegelaten klanten. Om van deze regel af te wijken echter moeten de werkstations onderling afgescheiden zijn met een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief.

Je respecteert de social distancing met iedereen die je geen kappersbeurt geeft - dus met jouw collega’s, klanten van jouw collega’s en leveranciers. 

4. Sluit je toiletten en wachtruimtes

Je klanten moeten thuis op vooraf naar het toilet gaan, gezien je zaak ruimtes zoals wachtkamers en toiletten voorlopig moet sluiten voor klanten (tenzij in geval van nood). Medewerkers mogen wel gebruik maken van deze ruimtes.

5. Laat je klant buiten wachten op hun beurt

Door het sluiten van de wachtruimtes en het beperken van het aantal klanten per 10m², moeten je klanten voorlopig buiten hun beurt afwachten. Ze komen dus best niet te vroeg.

6. Draag altijd mondmasker - ook verplicht voor je klanten

Als kapper moet je altijd een mondmasker dragen. Jouw klanten ouder dan 12 jaar dragen ook verplicht een mondmasker. Het masker van de klant mag alleen door de klant worden verwijderd voor een specifieke gelaatsbehandeling en alleen voor de tijd die strikt noodzakelijk is voor deze behandeling. 

7. Zorg dat jij en je klanten de handen vaak reinigen

Na elke klant moet je grondig de handen wassen. Ook je klant moet zijn handen reinigen voor, tijdens en na het kappersbezoek. Handhygiënegel moet bij de ingang en op verschillende plaatsen in je zaak beschikbaar zijn. 

8. Bied je klanten geen drankje of magazine aan

Extraatjes zoals een kopje koffie, een koekje of een drankje, zoals sommige zaken die aanbieden, zijn voorlopig verboden. De magazines die je zaak normaal aanbiedt, berg je voorlopig op. Je klant kan eventueel wel zelf een flesje water of leesvoer meebrengen.  

9. Ontsmet grondig na elke klanten

Na elke klant moet de dienstverlener het werkstation en alle gebruikte werkinstrumenten - denk aan scharen, tondeuses en ander materiaal dat met de klant in contact kwam - grondig desinfecteren. Zorg dat je hierop voorbereid bent door voldoende reinigingsproducten in te slaan. Overloop zeker ook op voorhand met je team hoe je zorgt voor een grondige reiniging.

10. Communiceer helder met je klanten, collega’s en leveranciers

Zorg dat al je medewerkers voor jouw heropening goed ingelicht zijn over de coronamaatregelen in jouw salon. In de ruimte voorbehouden voor het personeel kan je alle veiligheidsvoorschriften die je neemt in omgang met je klanten, nog eens duidelijk afficheren voor je medewerkers.

Maak de vuistregels voor de klant visueel duidelijk door onze poster op je website plaatsen, naar je klanten mailen en aan je raam afficheren. De poster kan je hier downloaden.

 

Veilig naar je kapper. 
De 10 regels voor de klant.

We vatten hier de algemene regels - zoals bepaald door de Nationale Veiligheidsraad - samen:

  1. Maak vooraf een afspraak. Kappersbeurten zonder afspraak zijn voorlopig verboden.
  2. Annuleer je afspraak als je ziektesymptomen vertoont.
  3. Zorg dat je vooraf naar het toilet bent geweest. Je kapper heeft zijn toiletten voorlopig gesloten voor klanten.
  4. Zorg voor een goede handhygiëne: ontsmet je handen voor je naar de kapper gaat en bij terugkomst. Raak in het kapperssalon zo weinig mogelijk aan. 
  5. Je moet verplicht een mondmasker dragen tijdens je kappersbezoek (niet verplicht onder de 12 jaar).
  6. Neem eventueel eigen leesvoer en een flesje water mee, want jouw kapper mag momenteel geen drankjes of magazines aanbieden.
  7. Ga niet te vroeg naar je afspraak, want je moet bij je kapper buiten wachten tot het jouw beurt is. Hou anderhalve meter afstand met andere wachtenden.
  8. Respecteer in het kapperssalon de social distancing met iedereen die niet aan jouw kapsel werkt.
  9. Volg altijd de aanwijzingen van je kapper. Je houdt je als klant aan de maatregelen van het kapperssalon dat je bezoekt. 
  10. Betaal zoveel mogelijk elektronisch, liefst contactloos.
     
 

En wat bij diensten aan huis?

En wat als je als kapper, barbier, schoonheidsspecialist(e), gespecialiseerd voetverzorger, manicure, tatoeëerder of piercer diensten aan huis te wil leveren? Dan moet je deze voorwaarden respecteren:  

  • Als dienstverlener mag je slechts aanwezig zijn voor de duur die strikt noodzakelijk is
  • Het dragen van een mondmasker (of elk alternatief in stof) is verplicht voor zowel jij als dienstverlener als voor jouw klant ouder dan 12 jaar. Het masker van de klant mag alleen worden verwijderd door de klant voor een specifieke gelaatsbehandeling en alleen voor de tijd die strikt noodzakelijk is voor deze behandeling; 
  • Als dienstverlener moet je de gepaste hygiënemaatregelen nemen om jouw handen, de gebruikte werkinstrumenten en je werkstation grondig te desinfecteren tussen elke klant. 
     

Meer info?

Andere maatregelen gericht op het cliënteel kunnen gevonden worden in de 'Generieke gids betreffende de opening van de handelszaken om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan' beschikbaar op de website van de Federale Overheidsdienst Economie.