De Vitrine

Toerisme inclusiever maken

Copyright Scewo

De toeristische sector loopt miljarden mis omdat steden en gemeenten niet genoeg aansluiten bij de noden van gasten met een beperking of ziekte. Om toerisme inclusiever te maken, wil de provincie Limburg dé vakantiebestemming worden voor mensen die zorg of hulp nodig hebben. De provincie koppelt daar meteen een budget van één miljoen euro aan en werkt samen met de Universiteit Hasselt aan het project Care&Holiday. Vijf proefprojecten moeten andere ondernemers inspireren om het zorgtoerisme verder uit te bouwen. UHasselt begeleidt toeristische ondernemers om aan de behoeften van deze doelgroep te voldoen.

Geen toeristen maar gasten

In plaats van 'toeristen' noemt Igor Philtjens, Limburgs gedupteerde van toerisme, hen bewust 'gasten'. Deze doelgroep, die onder meer mensen met autisme, diabetes, reumatische aandoeningen en de steeds ouder wordende bevolking omvat; toont zich gemiddeld langer verbonden aan locaties of bestemmingen die afgestemd zijn op hun behoeftes. Daardoor keren ze ook vaker terug. De vraagzijde heeft een aanzienlijk economisch potentieel. De aanbodzijde van de provincie Limburg biedt dan weer voldoende troeven met mooie natuur, cultuur en talloze mogelijkheden qua activiteiten.

Zorgtoerisme

Professor Elke Hermans, onderzoeker aan de UHasselt levert cijfers aan die het plan mee vormgeven. Zij zegt dat zorgtoeristen vaak in groter gezelschap reizen dan gewone toeristen, bijvoorbeeld door het meereizen van mantelzorgers of andere familieleden. Ze zijn gemiddeld langer verbonden aan locaties of bestemmingen, reizen in minder drukke periodes en zijn financieel ook meer vermogend. 

Buitenlandse expertise

Stockfoto

Met een coachingstraject werken de provincie Limburg en UHasselt aan het project Care&Holiday om dit zorgtoerisme verder uit te bouwen. Via een samenwerking met Zweeds toegankelijkheidsexpert Magnus Berglund wil de provincie ook inzetten op kennisverwerving via buitenlandse expertise. Zo kunnen ze leren van zijn ervaringen in het omvormen van 230 hotels van de Scandic-keten tot de meest inclusieve ter wereld.

Het hoeven alvast niet altijd of overal om zeer grote ingrepen te gaan. Ook kleine inspanningen kunnen een wereld van verschil maken, zoals de samenwerking tussen een hotel en medische zorgverleners. Goede toegankelijkheid en inclusiviteit op het vlak van activiteiten en mobiliteit zijn ook een stimulans. Een goed punt om te starten is alvast het aanbieden van voldoende en duidelijke info op de website.

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0