De Vitrine

Maak het verschil als belevingswinkel

Belevingsretail

De trend waarbij de winkelervaring minstens even belangrijk is als het productaanbod heeft een naam: belevingsretail. Het is gericht op positieve ervaringen die leiden tot een sterke verbondenheid met klanten en betrokkenheid bij het merk of de producten. Ook in België zien we steeds vaker winkels verschijnen die inspelen op deze trend. Het gaat zowel om bekende ketenwinkels als om lokale helden.

Rituals Hasselt

In een uitgebreide casestudie van het Retail Design Lab, verbonden aan de Universiteit Hasselt, wordt de winkelervaring in de Rituals-winkel in de Hoogstraat in Hasselt onder de loep genomen. Rituals is opgericht in 2000. De keten heeft een uitgebreid assortiment aan lifestyle, wellness- en verzorgingsproducten. Ze zijn geïnspireerd op kennis en tradities uit verschillende Aziatische culturen. Het merk streeft ernaar dagelijkse routines te vertalen in zinvolle en deugddoende rituelen.

Uitstraling

De beleving van de Hasseltse winkel van Rituals begint bij de transparante gevel, die voorbijgangers een voorproefje biedt van het interieur en het kleurrijke aanbod. Binnen treft men een stijlvol ingerichte winkel aan met een donker, natuurlijk houten interieur dat warmte en gezelligheid uitstraalt. Het materiaalgebruik met aardetinten zorgt ervoor dat de felgekleurde producten duidelijk opvallen. Dit wordt versterkt door de gerichte verlichting. De producten zijn per kleur en type gesorteerd. Dit draagt bij tot een rustgevende en overzichtelijke omgeving.

Zen-ervaring

Aan de ingang verwelkomen medewerkers de klanten met een kopje thee. Klanten ruiken meteen ook een typisch Rituals-geurtje. Het doel hiervan is de creatie van een directe zen-ervaring. Kenmerkend voor Rituals-stadwinkels is de integratie van de Japanse bloesemboom in de inrichting. Die verwijst naar de Aziatische oorsprong van het merk. Op de muren wordt de filosofie van Rituals – geluk vind je in kleine dingen – weergegeven.

Producten testen

De winkel is opgedeeld in drie delen: een presentatie-eiland voor limited editions en afgeprijsde artikelen, een gedeelte met geurkaarsen, geurstokjes en thee en een ruimte voor make-upproducten. Klanten hebben de mogelijkheid om verschillende producten te testen. Ze kunnen bijvoorbeeld ter plaatse hun handen wassen met scrubs en geurende zepen.

Duurzaamheid

De duurzaamheidsinspanningen van Rituals worden benadrukt door het gebruik van natuurlijke producten. 97% van de productie gebeurt in Europa. Rituals test niet op dieren. In de winkel zelf worden de duurzaamheidsinspanningen vooral vertaald in duurzaam verpakkingsmateriaal en het aanbod navulbare producten. 

Beleving is geen monopolie van de ketenwinkels

In heel Vlaanderen transformeren traditionele winkels naar unieke belevingswinkels. Ze kijken verder dan het vertrouwde retailaanbod en richten zich op een ervaring die de klant centraal stelt. Onderstaande voorbeelden tonen duidelijk aan dat élke winkel, horecazaak of dienst de belevingswaarde omhoog kan tillen.

Fietsenwinkels Raida

Raida is opgericht door Cédric De Kerchove en de broers Nicolas en Christophe Cool. Het begon als een kleine onderneming met twee winkels, maar heeft zich in minder dan een decennium uitgebreid tot een netwerk van 13 winkels en zo’n 60 medewerkers. Hun aanpak was revolutionair in de fietsdetailhandel. Bij Raida kunnen klanten in de belevingswinkels niet alleen fietsen kopen, maar ook verschillende modellen testen in een uitnodigende en ruimtelijke omgeving. Met de focus op de fietsleasingmarkt sinds 2020, heeft Raida een eigen leasingsysteem ontwikkeld. Hiermee bieden ze met service en beleving in de vorm van duurzame leasecontracten op lange termijn een stevig alternatief voor het klassieke aanbod van de grote leasemaatschappijen. 

Krantenwinkel Mikado

In het West-Vlaamse Moorslede heeft de krantenwinkel Mikado, onder leiding van Jonas Samoy, een grondige transformatie ondergaan. Naast de traditionele verkoop van kranten en tijdschriften, biedt de winkel nu verschillende gezellige hoekjes waar klanten kunnen genieten van een drankje of een partijtje darts. De winkel werd na een proefperiode zelfs verbouwd om de nieuwe activiteiten te faciliteren. Deze verandering in strategie is een reactie op de dalende verkoop van kranten en magazines. Het toont hoe Mikado zich aanpast aan de veranderende markt en inspelend op beleving, sociaal contact en klantenbinding.

Bron: https://www.facebook.com/DARTSatMIKADO & Dagbladhandel Mikado

Bijttebier leert koffiezetten

Bijttebier in Wevelgem, een winkel met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1923, vierde zijn honderdjarig bestaan als een moderne belevingswinkel. Het assortiment evolueerde doorheen de jaren van de verkoop van kunstbloemen en rookwaren naar een stevig aanbod kwaliteitsserviezen en kook- en tafelbenodigdheden. Intussen is het assortiment ook niet langer beperkt tot traditioneel servies voor speciale gelegenheden. Bijttebier verkoopt nu een heel scala aan producten voor dagelijks gebruik. De laatste jaren werd geïnvesteerd in de beleving van de winkel. Zo kunnen klanten in de winkel nu leren over de kunst van het koffiezetten in de speciaal ingerichte koffiehoek of leren ze energiezuinig koken, geïnspireerd door televisiekoks als Jeroen Meus.

‘t Zorghuisje

't Zorghuisje in Lo is een bijzondere thuiszorgwinkel opgericht door Arne Debruyne en Lien Melis. In tegenstelling tot traditionele thuiszorgwinkels, biedt 't Zorghuisje een ervaring waar klanten zorgproducten kunnen zien, voelen en uitproberen in een realistische huiselijke omgeving. Het belevingshuis beschikt bijvoorbeeld over een keuken, slaap- en badkamer. Hier kunnen klanten producten testen en een compleet beeld krijgen van hoe ze in hun dagelijks leven passen. 

Brede invulling van belevingscreatie

Belevingscreatie staat centraal bij winkels over heel de wereld. De beleving wordt gecreëerd via veel verschillende technieken. Uitgekiende service, organisatie van spraakmakende acties of evenementen, specifieke winkelinrichting of productpresentatie, tonen van maakprocessen, gebruik van moderne technologieën en digitalisering, enzovoort. Alles staat in het teken van comfort en het creëren van een bijzondere ervaring.

Farfetch’s ‘Store of the Future’

Een treffend voorbeeld is Farfetch's 'Store of the Future' in Londen. Hier laten ze de grenzen tussen online en offline winkelen vervagen. Het concept omvat onder meer het gebruik van interactieve spiegels en displays die klanten toestaan om door collecties te bladeren, alternatieve maten of kleuren op te vragen en om items direct vanuit de paskamer te bestellen. De winkel zet technologieën als augmented reality en virtual reality in om bijvoorbeeld kledij virtueel te passen of producten te visualiseren in bepaalde omgevingen. Partner Bloomberg technology laat in een video zien wat de mogelijkheden zijn.

Ikea

Ikea verraste in 2023 door 100 winnaars van een Facebookwedstrijd te laten overnachten in hun winkels. Ze kregen slaaptips van experten en op maat gemaakte beddengoedkeuzes gepresenteerd. Door de combinatie van een spraakmakende actie en gepersonaliseerde service ontstond een unieke klantbeleving.

Myntra’s Roadster Go

In India biedt Myntra's Roadster Go een volledige RFID-enabled winkelervaring. Door de RFID-technologie kunnen klanten hun aankopen sneller afrekenen. In plaats van elk item afzonderlijk te scannen, kunnen alle producten tegelijk worden gelezen zodra ze in de buurt van een RFID-lezer komen. Op die manier kunnen klanten hier binnen 30 seconden betalen en uitchecken. De klantervaring wordt hier dus vooral bespeeld door het winkelcomfort te verhogen.

Gentle Monster

Gentle Monster is een keten van unieke en innovatieve brillen en zonnebrillen in Zuid-Korea. De winkels van dit merk staan bekend om hun unieke en vaak futuristische interieurs die de grenzen tussen retail en kunst laten vervagen. Elke winkel heeft een eigen thema en ontwerp, variërend van minimalistische en strakke lijnen tot uitbundige en fantasierijke ruimtes.

Gucci Gardens

De Gucci Garden in Firenze combineert een restaurant met een conceptwinkel. Hier genieten bezoekers van Italiaanse gerechten in een omgeving vol kunst en Gucci-memorabilia. 

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0