Van kaart tot klik: hoe de plastic Lerarenkaart een app met impact werd

Een vlotte overstap van papier naar digitaal zonder dat iemand uit de boot valt: dat was de uitdaging voor Klasse, het multimediaal onderwijsmagazine van de afdeling communicatie van het Departement Onderwijs en Vorming. Met de steun van het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) ontwikkelde Klasse de Digitale Lerarenkaart, waarmee onderwijsprofessionals zich makkelijk kunnen legitimeren en meteen toegang krijgen tot hun voordelen. Binnen een maand na de lancering had al meer dan de helft van de Vlaamse leraren de app gedownload – de digitalisering was duidelijk meer dan welkom.

We wilden vermijden dat we iets ontwikkelden wat niemand gebruikt. Dankzij PIO konden we écht bouwen aan een oplossing die werkt.

-
Alexander Callewaert
,
coördinator van de Lerarenkaart bij Klasse

De digitale Lerarenkaart is meer dan een technologisch project: ze symboliseert hoe publieke diensten kunnen meegroeien met hun gebruikers zonder hun menselijke kant te verliezen.

-
Alexander Callewaert
,
coördinator van de Lerarenkaart bij Klasse