Pomki tapt vertrouwen uit VLAIO steun

Pomki is een nieuwe slow-juice appelpersmachine. Geworteld in je lokale supermarkt, is het een bron van energie. Tot de laatste druppel benut hij de pure kwaliteit van lokaal geteelde appels. Het verse sap wordt rechtstreeks in een recycleerbaar flesje geperst. Eerlijk, gezond en transparant, dat is de belofte van Pomki.

Pomki ontsproot aan de geesten van vier ondernemers.  

Als leveranciers van vers fruit en citruspersmachines zagen de broers Amaury en Harold De Herdt in 2019 een opportuniteit voor de ontwikkeling van een appelpersmachine. Vertrouwd met de retail, zagen zij dat de verkoop van appelsap flink in de lift zat. Tegelijkertijd wisten ze dat er uit een appel veel meer smaak te persen valt dan wat je in een doorsnee brik appelsap aantreft. Zij pitchten hun idee bij Nicolas Linkens, een private equity investeerder. Dezelfde pitch herhaalden ze voor productontwikkelaar Willem Decramer. Naast het samenleggen van hun kennis, ervaring en netwerk, investeerden zij alle vier vanuit hun privémiddelen in het kapitaal. Pomki was geboren. 
 

De ontwikkeling van een appelpersmachine lijkt misschien eenvoudig, ze is toch behoorlijk wat complexer dan een paar appelen door een citruspers jagen. Dankzij de ervaring met citruspersen hadden de initiatiefnemers wel een uitgebreide lijst met must haves, should haves en could haves. De appelpersmachine moest gemakkelijk in gebruik zijn, hygiënisch en de allerbeste smaken uit de appelen in een recycleerbaar flesje brengen. Een niet onaardig ontwikkelingsproject, dus. Aankloppen bij  VLAIO voor steun en advies was een logische volgende stap. 

VLAIO Bedrijfsadviseur Marc Sevenants hoorde meteen dat er muziek in zat. Een plan van aanpak stond snel op papier en ook over de valorisatie van hun ontwikkeling hadden de vier al duidelijk goed nagedacht. 

Ondernemers die bij VLAIO aankloppen hebben vaak een goed beeld van de techniciteit van hun ontwikkeling, maar ontbreken vaak voldoende inzicht in de valorisatie ervan. De heren achter Pomki waren ook op dat vlak helemaal mee.

Marc Sevenants
Bedrijfsadviseur VLAIO

Cold-press en touchless 

Om de grootste technische uitdaging het hoofd te bieden wierf Pomki meteen een technnisch profiel aan. Als managing director moest Glenn Thuwis het concept van cold-press in de praktijk brengen om oxidatie van het appelsap te minimaliseren. Ook engineeringbedrijf Voxdale stak in de opstartfase een handje toe. 

De cold-press methode verschilt van de centrifugale “persing” die toegepast wordt voor sap-in-brik, in die zin dat niet elk druppeltje sap in contact komt met zuurstof, wat resulteert in smaakverlies en een bruine kleur. Bij briksappen wordt dit opgelost door smaak- en kleurstoffen toe te voegen, maar die piste was voor Pomki van meetaf aan uitgesloten. Pomki zou gezond, lekker en 100% natuurlijk appelsap leveren! 

Ook hygiëne vormde een uitdaging. Sowieso ligt de lat op dit vlak hoog wanneer het om voedsel gaat, maar bedenk dat de ontwikkeling van Pomki zich in volle Corona crisis afspeelde. Dat leverde extra inzichten en resulteerde in een touchless bediening als must have. 

Doorontwikkeling en tewerkstelling 

Het ontwikkelingsproject is ondertussen afgerond en de eerste appelpersmachine is verkocht. De volgende productiebatch bestaat uit 15 machines. Daarna voorziet Pomki een productie van 150 machines per jaar. De initiële focus ligt op plaatsing in supermarkten, maar op termijn beogen de ondernemers ook openbare plaatsen zoals stations, scholen en sportcentra. De integratie van een betaalterminal en de ontwikkeling van een app zijn enkele nieuwe features die dit mogelijk zullen maken. 

Glenn stapte ondertussen ook mee in het kapitaal in en werkt volop aan de nieuwe features. Alle machines zijn intussen geconnecteerd. Data, zoals de hoeveelheid geperste sapjes, het aantal verbruikte appelen en eventuele alarmcodes kunnen vanop afstand uitgelezen worden. Nuttige informatie om het systeem verder te optimaliseren. Daarvoor werden drie medewerkers aangeworven en startte Pomki de samenwerking op met Genks Industrie 4.0. partner Vlegel Technology

Cash en vertrouwen 

Pomki is dus goed en wel vertrokken en de valorisatie is drie jaar na aanvang van de ontwikkeling begonnen. Dat is zondermeer snel voor een ontwikkelingstraject, maar ook wenselijk wanneer er met private equity gewerkt wordt. De investeerders hebben vertrouwen nodig en willen op korte termijn toch enige zekerheid over de valorisatie op lange termijn. 

De financiële steun van VLAIO en vooral het geloof in het project dat zij hiermee onderstreepten was in de aanvangsfase een cruciale incentive om door te zetten zonder compromissen.

Willem Decramer
Medeoprichter Pomki

Naarmate de milestones behaald worden, groeit het vertrouwen. Ook PMV kwam ondertussen aan boord. In de allervroegste fase waren het risico en de onzekerheid echter nog groot. De financiële steun van VLAIO en vooral het geloof in het project dat zij hiermee onderstreepten was een cruciale incentive om zonder compromissen door te zetten. 

Zo is Pomki effectief die eerlijke, gezonde en transparante appelpersmachine geworden die de vier ondernemers drie jaar geleden voor ogen hadden. 

Gezondheid!